Arne Drabløs er tidligere forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF). Hans familie har stemt på Ap i fire generasjoner. Nå har Drabløs fjernet den røde rosen fra jakkeslaget.
Ifølge Drabløs har mange jernbanefolk forlatt Ap i misnøye med jernbanepolitikken.
– Jeg anslår at mellom 200 og 400 jernbanefolk har meldt seg ut, sier han til Fri Fagbevegelse.
– Jeg ble født sosialdemokrat, jeg lever som en sosialdemokrat og vil dø som sosialdemokrat, men i dag finnes det ikke noen sosialdemokratiske partier i Norge
Drabløs er pensjonist, men reiser vanligvis rundt i landet og holder foredrag om Arbeiderpartiets historie og om det fagligpolitiske samarbeidet. Men nå er han «fly forbanna» på sitt gamle parti.
– Jeg mener Ap må ta en skikkelig opprydning i eget hus og bli kvitt markedsliberalistene som preger politikken. Flere hundre jernbanefolk har allerede forlatt partiet og en del har valgt å gå til Trond Giskes lokallag i Trondheim. Det må da få partiledelsen til å sperre opp øynene og reagere, sier han.
Den rødgrønne regjeringen lovte i valgkampen å være garantister for å stanse privatiseringen og konkurranseutsettingen av jernbanen. Disse løftene ble brutt da det ble klart at Vy mister halvparten av togtrafikken på Østlandet. Dette skaper store problemer for forbundsledere i LO.
– Reverseringen, som LO-forbundene garanterte for, har ikke skjedd. Nå er folk der ute fly forbanna for at ikke regjeringen leverer. Det legger ekstra press på de tillitsvalgte i jernbaneforbundene i LO, sier Drabløs.
En av disse forbundslederne er den tidligere markante forbundslederen Ove Dalsheim i NJF. LO-veteranen har fått nok, og sa i slutten av august at han vil forlate Ap hvis de ikke snur i jernbanepolitikken.
Dalsheim har vært medlem av Ap i 50 år.
– Hvis ikke statsråden straks snur og partiet endrer kurs, så melder jeg meg ut. Og da tar jeg med meg veldig mange, advarte Dalsheim.
NJF pleier å delta aktivt i valgkampen, men frustrasjonen og politikerforakten er nå så stor i forbundet at det bør bekymre Støre, ifølge Drabløs.
Også hovedverneombud i Spordrift AS, Jan Remi Hæger, reagerer.
– Ap har alltid vært mitt parti, men nå kjenner jeg ikke igjen verdiene jeg står for. Jeg synes ikke jernbanepolikken er noe å skryte av, selv om de stoppet anbudsrunden for oss i Sportdrift. Hadde de vist oss at de står for sosialdemokratiske verdier og gir oss trygghet, så er jeg lett å hanke tilbake som partimedlem. Jeg går ikke inn i andre partier, sier han.
Også den partipolitisk uavhengige Delta jernbane reagerer på Ap-regjeringens løftebrudd. Dette er for ordens skyld den fagforeningen jeg selv var tillitsvalgt i, da jeg jobbet i NSB.
Konduktør og leder for Delta jernbane, sier til Document at også de deler NJF sine holdninger i dette spørsmålet.
På Delta jernbanes Facebook-side står det nokså klart:
Brutte valgløfter straffer seg. Jernbaneansatte i flokk ut av regjeringspartiene.
Siden statssekretær Johan Vasara fra Ap mener folk «misforstår» hva å «splitte» betyr, legger vi, til ære for statssekretæren, ved definisjonen av ordet:
– dele i biter, grupper og spre ; drive fra hverandre ; adskille ; oppløse
Sakset fra Det Norske Akademis Ordbok.
Ifølge Delta jernbane har ikke staten spart penger på privatiseringen av jernbanen, tvert i mot. De hevder at kostnaden faktisk har økt med minst 800 millioner kroner siden Go Ahead overtok kjøringen på Sørlandet i 2019.
Både NJF og Delta er kritiske til at Flytoget får overta toglinjene i «Østlandet 2».
Det å etablere et nytt selskap i forlengelsen av Flytoget er i beste fall «Galimatias», sier Drabløs.
Ove Carstensen nevner at Hans Kristensen, nå direktør for Persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet, også har hatt lang fartstid i Flytoget, hvor han var ansatt siden 2000. Han hadde i tiden frem til 2016 en rekke direktørstillinger i selskapet. Dette skaper i alle fall en mulighet for at prosessen ikke har gått riktig for seg.
Flytogets hjemmeside skrev følgende i 2017:
Kristensen har vært i Flytoget siden 2000 og har innehatt stillinger som organisasjonsdirektør, driftsdirektør, sikkerhetsdirektør og teknisk direktør. Hans Kristensen fungerte også i overgangsperioden ved forrige skifte av administrerende direktør.
Carstensen sier at Jernbanedirektoratet bør få krav om å oppgi grunnlaget for hvordan de regnet seg fram til at privatiseringen av jernbanen ville medføre statlige besparelser på 12 milliarder kroner.
Dette ble akseptert av Solberg-regjeringen. Trond Helleland, Høyres samferdselspolitiske talsperson, skrev et innlegg i Nettavisen i januar 2022. Dette var etter at regjeringen høsten 2021 hadde avlyst konkurransene som Jernbanedirektoratet var i gang med for togtrafikken på Østlandet:
I politisk kvarter 27. oktober 2021 sa Nils Kristen Sandtrøen at det er feil at staten vil spare 12 milliarder kroner ved å åpne for konkurranse på de første tre trafikkpakkene. Det bekrefter samferdselsministeren er en uriktig påstand.
I Norge har vi konkurranse i luften, i fjordene og på veiene. Takket være Erna Solberg er det nå også på skinner. Det har vært en dundrende suksess, nettopp fordi konkurranse fungerer.
På hjemmesiden til Delta jernbane kan man lese hva Carstensen mener om de såkalte innsparingene på 12 milliarder kroner. Han beskriver Jernbanereformen som «en dundrende økonomisk fiasko».
Jernbanereformen dreier seg ikke om konkurranse i markedet, det dreier som en ren anbudskonkurranse. For de som vinner anbudet får monopol på de strekningene de overtar.
Derfor er også resultatet for passasjerene økende priser, og staten taper penger.
Jernbanereformen er i bunn og grunn nok et eksempel på EU-tilpasning. Og Arbeiderpartiet er like ivrige som Høyre i denne tilpasningen.
Siden regjeringen nå har endret holdning, så er det mange konduktører, lokførere og andre tidligere NSB-ansatte som føler seg sviktet av den rødgrønne regjeringen.
Mens jeg jobbet i NSB, og var på vei for å forhåndsstemme ved stortingsvalget i 2017, fikk jeg klar beskjed av en lokal fagforeningsleder fra Kristiansand.
– Husk at jobber du i jernbanen, så stemmer du rødt! sa han til meg.
Jeg ignorerte ham selvsagt. Spørsmålet er hva den samme personen ville sagt i dag, litt over 4 år senere.
Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!