Til tross for alt snakk om både klimakrise og energikrise avviser Tysklands statsminister blankt å innføre fartsgrense på landets motorveier. Der skal det fortsatt være fri fart.
NTB-DPA skriver om saken, og beretter at temaet fri fart på Autobahn er kommet opp i Tyskland. Enkelte har ment at det nå bør innføres fartsgrenser, som et resultat av både energikrisen og den angivelige klimakrisen.
Men noe slikt får ikke politisk gjennomslag i det bil-glade Tyskland. Her er det politikere som innser hva man IKKE må røre ved, om man ønsker gjenvalg:
– Denne regjeringen er ikke blitt enig om det, og det er derfor det ikke vil skje, sa sosialdemokraten Scholz på et spørreprogram på TV-stasjonen ARD søndag.
Tyskland er berømt for ikke å ha fartsgrense i det hele tatt på deler av det omfattende Autobahn-nettverket i landet. Trafikken går gjerne i over 200 km/t og tidvis over i venstre felt på de store veiene.
I Scholz’ koalisjonsregjering er De Grønne for en fartsgrense på 130 kilometer i timen for å redusere utslipp og bensinforbruk.
De høyreliberale i FDP er sterkt imot et slikt forslag, og kaller det en begrensning av den personlige friheten.
Mens regjering og eksperter ber tyskerne spare på energien etter at forsyningene av gass og olje fra Russland er kraftig redusert, har regjeringen likevel senket bensinavgiften for å lette på bilistenes byrder.
Dette i motsetning til hva som myndighetene i oljelandet Norge har foretatt seg, nemlig å ikke gjøre noe som helst med avgiftene.
Men oljeselskapene i Tyskland er blitt beskyldt for ikke å gi reduksjonen videre til forbrukerne.
Les også:
Sommer er tid for å lese gode bøker:
Nyhet fra Document forlag, bestill i dag:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bestill også:
Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!
Husk å støtte Document i sommer: