Har du råd til en bil til over en million kroner, er det rett og rimelig at du også skal betale moms, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).
– Jeg ser at denne saken har skapt overskrifter og debatt, sa Vedum på pressekonferansen om revidert nasjonalbudsjett torsdag formiddag.
Men både han og regjeringen mener det er helt riktig at folk som har råd til millionbiler, skal betale moms.
– Har du råd til å kjøpe en bil til 1,7 millioner, er det bare rett og rimelig at du også skal betale moms, sa Vedum.
På pressekonferansen hadde Vedum med seg en oversikt over hvordan dette ville slå ut for flere ulike elbilmodeller, som for eksempel Porsche Taycan (1,7 millioner kroner i dag), Tesla Model Y (600.000 kroner i dag), Ford Mustang Mach-E (525.000 kroner i dag), Tesla Model 3 (500.000 kroner) og Nissan Leaf (275.000 kroner i dag).
For de tre førstnevnte bilmodellene vil det bli et påslag på henholdsvis 300.000 kroner, 25.000 kroner og 6.250 kroner med moms over 500.000 kroner.
– Det er ikke grunn for at en som kjøper en Polo, skal ha mye høyere avgifter enn en som kjøper en dyr Porsche. Derfor har vi satt et skjæringspunkt på 500.000 kroner, sa han videre.
Man får altså refundert momsen opptil 500.000 kroner gjennom en refusjonsordning. For en del elbilmodeller over 500.000 kroner blir det dermed moms for prisen over denne summen.
– Alle elbiler får støtte i bunn. Men jo dyrere bil du tar, jo mer må du betale i moms. Det er rett og rimelig, og vi vil heller bruke de pengene på andre grupper. Det er mange grupper vi vil prioritere høyere enn dem som har råd til å kjøpe en Porsche Taycan, sa Vedum.
Grensen på 500.000 kroner er imidlertid 100.000 kroner lavere enn hva regjeringen har skrevet i Hurdalsplattformen. Der står det at regjeringen vil «sørge for en rettferdig klimapolitikk ved at det betales merverdiavgift på beløpet over 600.000 kroner ved kjøp av nye elbiler».
På spørsmål fra NTB om hvorfor regjeringen har endret dette innslagspunktet, svarer Vedum:
– Det er rett og slett fordi jeg mener man kan få veldig bra biler for under 500.000. Hvis man bruker mer penger på bil enn 500.000, må man betale moms på det som er mer.
– Det er klassisk politikk. Fordi vi vet at de som kjøper de dyreste bilene, også er dem som har best råd, sier han videre.
Avgiftspolitikken blir ikke endret før 1. januar, om regjeringen får gjennomslag for sitt syn, men det varsles altså nå.
Effekten av å endre innslagspunktet vil regjeringen komme tilbake til i statsbudsjettet til høsten, sier Vedum.