Byrådet i Oslo ser nå på en blandingsmodell for inntak til videregående skole og mener den vil motvirke segregering.
Forslaget skal etter planen behandles av bystyret til våren, ifølge Utdanningsnytt.
Blandingsmodellen går ut på at halvparten av elevene tas inn basert på at de har de beste karakterene, mens resten tas inn fra grupper med ulikt karakternivå, skriver Aftenposten. Hvert av fem intervaller får 10 prosent av plassene.
– I dag er skolene som er vanskeligst å komme inn på, hermetisk lukket for elever som har under 5 i snitt fra ungdomsskolen. Denne modellen vil gjøre at alle elever har mulighet til å komme inn på alle skoler, sier skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) til Aftenposten.
Dette mener skolepolitisk talsmann for Høyre i Oslo, Mehmet Kaan Inan, viser at SV ikke er opptatt av elevenes frihet.
– Det som kommer til å skje nå, er at halvparten av plassene fylles opp med topp motiverte og faglig sterke elever, og resten fordeles etter en Lotto-modell hvor det ikke spiller noen rolle om du har én i snitt eller en sterk firer, sier Inan.
– Dette advarer vi sterkt imot, sier Inan, som tror at mange vil vende de kommunale skolene ryggen dersom valgfriheten blir tatt fra elevene.
Byrådet mener ifølge Utdanningsnytt at en ny modell for inntak ikke alene løser problemet med segregerte skoler, men at elevenes muligheter vil bli likere.
Blandingsmodellen er en av de tre modellene som var med i siste runde av vurdering i inntaksutvalget, som ble nedsatt i 2018.
Progresjonsmodellen, som måler progresjon i løpet av ungdomsskolen, er også vurdert, i tillegg til en modifisert karakterbasert modell.
Høyre mener også at dette er en gavepakke til de private skolene i Oslo.
– Tar du valgfriheten fra elevene, vil mange vende de kommunale skolene ryggen. Jeg tror mange elever fra ressurssterke familier heller vil søke seg til en av Oslos gode private videregående skoler enn å være med på dette radikale skolepolitiske forsøksprosjektet, sier Inan.