Den nye elferga til Hidra er tatt ut av drift etter kun fem dager. Ferga takler ikke høyvann. Ordføreren sier det er en flau sak.
Etter flere års ventetid ble elferga mellom fastlandet og Hidra satt i drift på fredag. Men bare fem dager senere måtte ferja tas ut av drift og erstattes med en dieselferge.
– Det har oppstått en utfordring mellom oppstillingsplassen på land og fergebroa når det er høy vannstand, opplyser Jon Kristian Fadnes, kommunikasjonsansvarlig i Boreal til Fædrelandsvennen.
Den høye vannstanden førte til at biler og busser fikk understellet skadet da de kjørte om bord.
Ifølge Fadnes er båten bygd etter avtalen.
– Rosfjords spesifikasjoner er bygd i henhold til kravene i anbudskontrakten, og fartøyet er godt tilpasset kaiene i sambandet. Kravene til avstand mellom vannlinje og bildekk er de samme som er brukt i de aller fleste fergekontrakter. Utfordringen er mellom fergebro og oppstillingsplass på land ved særlig høye vannstander, sier Fadnes, som dermed konkluderer med at det ikke er noe feil med båten.
Batteriferga er bygd i Nederland, og er en såkalt plug-in hybrid-utgave, som skal gå på minimum 85 prosent elektrisk kraft og inntil 15 prosent biodiesel. Prisen anslås til rundt 80 millioner kroner.
I fjor skrev Fædrelandsvennen at fergeskiftet ville øke driftskostnadene med ti millioner kroner for fylkeskommunen.
Torbjørn Klungland (FrP) er ordfører i Flekkefjord. Han er ikke i tvil om hvem som bør få skylda.
– Det er ganske selvforklarende at de som har planlagt ferga, må sørge for at den erstatter det fungerende sambandet. Dette er en flau sak for fylkeskommunen, mener Klungland.
– Jeg ser at de går ut med at problemene kom først tirsdag, men allerede mandag fikk vi høre om noen av de samme problemene når folk skulle kjøre om bord. Ifølge lokale fiskere skal det ikke ha vært særlig høyvann da, kanskje rundt 30 centimeter, legger han til.
Klungland mener fylkespolitikerne har motarbeidet både innbyggerne og lokalpolitikerne i Flekkefjord. Han legger ikke skjul på at han nok ikke er noen tilhenger av de elektriske fergene.
– De har kommet hit som følge av symbolpolitikk fra fylkeskommunen. Jeg har ikke hørt om noen her i Flekkefjord som i det hele tatt ønsker elfergene. I over 60 år har vi hatt et ønske om landfast forbindelse, men er blitt overhørt av fylkespolitikerne, sier ordføreren.
Usikker fergeforbindelse skaper utrygghet, mener FrP-ordføreren.
– Da ferga ble tatt ut av drift på tirsdag, så mistet vi sambandet i tre timer. I avtalen har man frist på hele seks timer før sambandet skal være på plass igjen. Det er ikke godt nok dersom det først skjer noe. Innbyggerne der ute er redd for å bli isolerte og føler seg utrygge.
Ny elferje tatt ut av drift etter fem dager – takler ikke høyvann