Roberto Cingolani. Foto: Niccolò Caranti / Wikimedia.

Det grønne skiftet krever radikale endringer som må iverksettes raskt for ikke å mislykkes, sier Italias ansvarlige statsråd på området, fysikeren Roberto Cingolani, i et intervju med La Stampa.

Den italienske ministeren for det økologiske skiftet, som er en av teknikerne i Mario Draghis regjering, advarer om at de radikale endringene også blir kostbare:

For å forandre systemet vårt og redusere virkningen det har på miljøet, må det gjøres radikale forandringer som har en pris. En konsekvens av det er at vi må sørge for at folk må betale mye for CO2, og det får for eksempel virkninger på strømregningen.

Italia må handle raskt for ikke å miste toget til karbonnøytraliteten i 2050, mener Cingolani:

Vi har veldig dårlig tid. Prosjektets suksess avhenger av hvordan vi bruker pengene de neste seks årene. Hvis vi bruker dem godt, har vi sjansen til å nå målet.

I motsatt fall vil Italia bli hengende etter de andre EU-landene i omstillingen av samfunnet, mener statsråden, som har klare prioriteringer:

Vi kommer fremfor alt til å jobbe med bærekraftig mobilitet. De forutsetter betydelige forandringer i infrastrukturen og produksjonssystemene.

I første omgang skal det installeres 29.000 ladestasjoner for elbiler, sier Cingolani, som også har ambisjoner om at Italia skal bli selvforsynt med batterier ved hjelp av en kjempemessig fabrikk.

Statsråden, som tar sikte på mindre CO2-intensiv stålproduksjon i Italia, minner om at det grønne skiftet har en svært viktig geopolitisk dimensjon:

For å få til dette er må Europa utvilsomt gi oss en hånd, for hvis vi produserer førsteklasses stål på en grønn måte som koster mer, og andre land selger stål som ikke er grønt til en lav pris, må det kompenseres. Det er et problem som handler om geopolitikk og internasjonale avtaler.

Hvis resten av verden ikke gjør som Europa, vil ikke målene nås, sier Cingolani:

Problemet er ikke bare at vi må nå målet om en energi- og miljømessig overgang. Spørsmålet er om vi klarer det sammen. Vi er bare en del av Europa, og hele Europa slipper bare ut ni prosent av CO2-en i verden. Resten av utslippene kommer fra andre land og andre verdensdeler.

Resten av verden må overtales til å bli med på toget, hevder den italienske statsråden:

Hvis vi ikke klarer å overbevise de andre om at de også må gjøre sitt, vil våre egne mål også stå i fare for å mislykkes. Men vi må uansett anstrenge oss for å gjøre vårt fullt ut.

I Frankrike var president Emmanuel Macrons planer om dyrere mobilitet kraftig medvirkende til de gule vestenes opprør. Det reiser spørsmålet om hva slags sosiale konsekvenser lignende planer ville få i andre land i og utenfor Europa.

 

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

 

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.