Storyboard har sjekket hvilke «journalister, skribenter, bloggere og kommentatorer som skapte mest engasjement med sakene de publiserte i 2020». Dette burde være en vekker for Norges avisredaksjoner!
Journalistene i Norges alternative medier danker ut journalistene i de etablerte avisredaksjonene. Med minimale midler greier redaksjonene i Document og HRS å dominere listen over journalister som har artikler med størst engasjement på sosiale medier.
Gratulerer til Hege Storhaug som toppet listen for 2020. Det er første gang vi ser en slik liste, så vi ville ikke bli forundret om dette også var tilfelle for tidligere år! Rita Karlsen fra HRS tok en respektabel 5. plass.
Men så er det oss da; vi som jobber med lyst og liv i Document. Vi er ikke blant de som skryter mest av oss selv og vi foretrekker normalt mindre personfokusering enn andre journalister. For oss er det faktisk «saka» som er viktigst. Men denne listen må vi si at vi gleder oss over å vise. Her inntar vi 6 av de 10 første plassene, med Øyvind Thuestad og Christian Skaug på henholdsvis 2. og 3. plass.
Det er bare Espen Teigen og fra Nettavisen og Jørgen Gilbrant fra Dagbladet som greier å skape samme engasjement som våre dyktige journalister. VGs journalister er ikke tatt med, da Storyboard ikke får hentet ut og sortert på journalistnavn derfra. VG er derfor kun med i totaloversikten for avisene.
Totalt kom Document på 6. plass for 2020. Vi puster Nettavisen tungt i nakken.
Eieren av Storyboard, Olav Hjertaker, tror én av grunnene til at skribentene til Document og Rights dominerer listen, er at journalister i mer tradisjonelle medier skriver mange ulike saker, som ikke er gitt at vil engasjere på sosiale medier, skriver Journalisten.
Vi har en annen teori der. Dette skyldes nok heller at Document og Rights skriver om ting som virkelig betyr noe for folk. Vi ser daglig at viktige nyhetssaker fra utlandet ikke blir videreformidlet av norske aviser. Når man ser at samfunnet rundt seg er i full forandring på en negativ måte, og ikke lenger kjenner seg igjen i nabolaget, så er ikke Dagbladets og VGs artikler om sex og intetsigende TV-programmer det som sjelen tørster etter. Journalistene i MSM har for det meste blitt godhetsaktivister (med veldig store bilder av seg selv) og sluttet med kritisk journalistikk. Det har ikke vi! Vi noterer at denne artikkelen i Journalisten.no fremdeles har 0 kommentarer : )
Journalisten.no skriver:
Hjertaker sier at tallene bak listene på Storyboard viser at engasjementet på sakene til Resett, Document og Rights likevel har flata ut utover høsten 2020.
Men dette skyldes ikke at leserne våre dabber av i engasjement og delinger. Vi ser at sosiale medier strammer grepet stadig vekk. For vår egen del så stengte Facebook først vår annonseringskonto, deretter vår danske side og til slutt vår svenske som fikk leve i hele 24 timer…
Og Facebook har flere kort i ermet: Når Faktisk.no finner noe som ikke rimer med «deres fakta», så legges det inn brems på Facebook slik at vi ikke vises i nyhetsfeeden til så mange. Dette er en konsekvens av avtalen mellom Facebook og Faktisk.no.
Hvis Facebook ikke liker et bilde eller en tittel eller et ord, så legges det gjerne inn en full stopp på hele artikkelen. Alle disse ulike bremsene gjør sitt til at det ser ut til at engasjementet flater ut. Vi jobber hele tiden rundt slike nye problemstillinger. Dere lesere kan hjelpe oss ved å gå direkte inn på nettsiden vår og ikke via Facebook samtidig som dere deler til Facebook fra vår nettside.
Vi i Document jobber uforstyrret videre. Våre TV-sendinger er populære og vi har styrket redaksjonen med journalist Erling Marthinsen. Fornuftig pengebruk gjorde oss til gaselle-bedrift i 2019 og 2020. 2021 blir nok et spennende år for oss! Vi har så mange planer og prosjekter og vi blir stadig kontaktet av folk som vil jobbe for oss. Vi utvider hele tiden i den takten som økonomien tillater. Det har gitt oss et solid grunnlag og vi ønsker å bygge trygge arbeidsplasser for de som ikke lenger orker å tute med ulvene og tar steget over til oss.
Takk til alle dere som støtter oss og som gjør det mulig å spre våre artikler og vårt budskap. Veksten er utrolig motiverende for oss!
Hele listen fra Storyboard finner du her.
Støtt Document
Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]
Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]
Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981
Vårt Vipps nummer er 13629
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!