Portrett av Raymond Johansen i forbindelse med skolestart og koronarestriksjoner. Nå vil byrådslederen gjøre anleggsarbeid både fossil- og utslippsfritt. Foto: Annika Byrde / NTB
Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd Arild Hermstad (MDG) slår et slag for enda høyere boligpriser i Oslo. De innfører krav til fossilfrie bygge- og anleggsplasser i alle nye reguleringer. Mens dieselaggregatene står klare, løper utgiftene løpsk.
Det er E24 som har møtt Johansen og Hermstad på en byggeplass i Oslo:
Her bygges det 130 leiligheter til en såkalt demenslandsby, og noe av arbeidet utføres av Becker Entreprenør med elektrisk gravemaskin.
De to moralsk korrekte byrådsrepresentantene er ikke i tvil om at dette er fremtiden. Hvor mange timer de elektriske gravemaskinene kan være i drift før de må lades, vites ikke sikkert, men ikke-sertifiserte kilder opplyser til Document at de nok ikke har mer enn fire timers driftstid før batteriene må lades opp igjen. Med dieselaggregat.
Slikt affiserer ikke MDG-eren Hermstad, som synes det hele er et flott skue:
– Det vi har gjort i dag, er å si at sånn blir det fremover. Nå blir det krav om fossilfritt, og siden blir det utslippsfritt, og det kommer til å gjelde alle. Det er den forutsigbarheten vi ønsker å gi til dem som skal bygge her i byen, sier Hermstad til E24.
Nå vil han at alle nye prosjekter, også statlige og private, skal pålegges å ha maskinpark som ikke gir utslipp. Håpet og målet er at kravet til utslippsfri maskinpark kan ramme kommende gigantprosjekter som Fornebubanen, ny reservevannforsyning og et nytt NRK-bygg.
– Vi satte kaffen i halsen da vi så at utslippstallene fra anleggsvirksomhet viste seg å være tre ganger så høye som vi trodde, sier Hermstad til avisen.
Det er vondt å sette kaffen i halsen, men byrådsleder Raymond Johansen vet råd. Han har som vanlig løsningen klar – man kaster bare penger på prosjektet, så går alt fint. Det er Hermstad enig i:
– Vil dette gjøre byggeprosjekter dyrere?
– Vi har sett på det, og det vil bli noen kroner dyrere. Men det vil bli utlignet veldig fort, for prisen på CO₂-utslipp er ventet å øke. Etter hvert som markedet blir mer modent, vil prisene gå ned, og disse reglene er like for alle. Som andel av de totale byggekostnadene er dette små utgifter, sier Hermstad.
«Noen kroner», sier Hermstad, som kanskje ikke er så god til å regne med hele tall, og foretrekker anslag som «litt» eller «mye». Det er kjente takter fra Oslo-byrådet, som liker kategorier som rommer det meste. «Snill» og «slem» og «litt» og «mye» er viktige moralske korrektiver til verdens grusomhet. Det er viktig å tenke skikkelig stort, mener byrådet:
Oslo kommune jobber også med internasjonale initiativer. Gjennom samarbeid som C40 og CNCA med andre byer håper de å kunne bidra til at globale leverandører ser forretningsmuligheter i å levere maskiner med lavere utslipp.
På byggeplassen har de ivrige politikerne snakket med entreprenøren som graver fossilfritt:
Becker Entreprenør er fornøyd med at Oslo kommune stiller krav om fossilfrie byggeplasser og dermed belønner aktører med lave utslipp.
– Fossilfritt kan vi gjøre med en gang. Det er bare å si at vi stenger pumpen for fossilt i morgen, det, sier Hans Erik Becker, medeier i Becker Entreprenør, til E24.
– Vi klarer å få tak i fossilfritt. Det er kanskje litt vanskelig med en gang, fordi det er knapphet på det. Prisen er høy, men så lenge det blir betalt for, så er det greit nok å bruke det, sier han.
Ja, «så lenge det blir betalt for». Det er Enova som er med på å betale gildet, får leserne vite. Men hva er Enova? Det er statens egen grønt skifte-foretak, som mottar midler fra Klima- og energifondet, et statlig fond som har som formål å fremme energieffektivisering og en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon. Kort sagt: Den som må betale, er deg. Det er skattepenger som skal brukes til å drifte både de elektriske gravemaskinene og dieselaggregatene som må stå klare dersom det ikke er annen strøm å oppdrive.
Becker Entreprenør forklarer hvordan man kan få de svindyre gravemaskinene litt billigere:
– Per i dag er det tre ganger prisen før du får Enova-støtte. Med Enova-støtte sitter du med en dobbelt så dyr maskin, sier Becker til E24.
– Hvis alle skal drive med dette, vil det bli en bøyg å få tak i nok maskiner? spør E24s journalist.
– Det vil være en utfordring. Vi ser at ventetiden er lang. Det ringer folk fra halve Norge til oss og spør om vi leier ut maskiner. Men vi sitter på dem selv. Det er viktig for oss å være miljøfyrtårn, og da kan vi ikke leie dem ut, sier han.
Vi er stadig i tvil om moralen til Oslo-byrådet virkelig er god nok. Hva med å kreve at anleggsarbeiderne kan vise til en måneds utført tjenesteplikt i Moria-leiren i tillegg til å stille med elektrisk maskinpark?
Det er fristende å foreslå at byrådet, med sine store internasjonale vyer, inviterer Biden til anlegget når det står ferdig. Det er tross alt en «demenslandsby».
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!