Norwegian bekrefter at de har fått samtlige av de fire långivergruppene med på sin redningsplan. Dermed er flyselskapet et steg nærmere en løsning.

Selskapet opplyser om enigheten i en børsmelding søndag ettermiddag.

– Takket være konstruktiv dialog og forhandlinger med obligasjonseiere og andre interessenter, er jeg glad for å bekrefte at vi har oppnådd enighet med obligasjonseierne, sier Norwegian-sjef Jacob Schram.

Nå er målet å komme til enighet med leasingselskapene før den ekstraordinære generalforsamlingen mandag. Da avgjør Norwegians aksjonærer om de vil godta redningsplanen.

Statlig kriselån

Norwegian-ledelsen har i ukevis arbeidet intenst med hvordan de skal skaffe nok egenkapital til å kunne utløse statlige kriselån på 2,7 milliarder kroner. Et avgjørende ledd i planen har vært å få eierne av obligasjonslån med på at deler av lånene gjøres om til aksjer.

Norwegian kom til enighet med tre av de fire obligasjonsgruppene på fredag. Siden da har støtten i den siste gruppen – obligasjonseierne i lånet NAS07 – økt fra 62 til 76 prosent. 67 prosent var nødvendig for å godkjenne redningsplanen til flyselskapet.

Støtten i de øvrige obligasjonsgruppene, som er NAS08, NAS09 og CB, har vært på henholdsvis 89, 98 og 85 prosent.

Frykter konkurs

Flybransjen er knallhardt rammet som følge av koronapandemien, som har resultert i stengte grenser og reiserestriksjoner.

Allerede før koronakrisen var Norwegian i en vanskelig situasjon på grunn av høy gjeld.

Hvis Norwegian går konkurs, kan Norge igjen komme i en situasjon hvor SAS får en tilnærmet monopolsituasjon i det norske markedet. Det samme skjedde da SAS kjøpte konkurrenten Braathens i 2004.




Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.