Industriområde mellom Spydeberg og Knapstad sett fra luften. Foto: Google Earth.

Politiet har gått ut med sterke advarsler etter at det ble klart at en stor mengde elbil-batterier står lagret på et industri­område i Spydeberg. Området er nå sperret av for alminnelig ferdsel, og Øst politi­distrikt advarer publikum mot å oppsøke området, fordi det er forbundet med stor fare for alvorlig person­skade eller død dersom kassene med høyspennings­batterier berøres eller flyttes på.

Politiet er i dialog med kommunen og Direktoratet for samfunns­sikkerhet og beredskap (DSB) om håndtering og sikring av batteriene. Det som er underlig med denne saken, er at lagringen har pågått over lang tid. Dette fremgår etter et møte mellom nødetatene og Indre Østfold kommune fredag. Ifølge Smaalenenes Avis måtte ordfører Saxe Frøshaug og varaordfører Kathrine Hestø Hansen haste av gårde til et oppvaskmøte på brann­stasjonen. Hvordan kan noe sånt skje?

Naivitet, kunnskaps­løshet og inkompetanse avslørt

Selv om mainstream-media ikke skriver noe særlig om saken, er dette en alvorlig politisk skandale på flere plan. Problemet oppsto nemlig ikke nylig: Allerede i 2023 fikk Indre Østfold brann og redning (IØBR) opplyst at det var inngått en avtale for lagring av brukte elbil-batterier på industri­området der Moelven tidligere holdt til mellom Spydeberg og Knapstad. Allerede da anslo etaten at det var mellom 300 og 400 elbil-batterier stablet på området. Til tross for at avtalen hadde mulighet for «seks måneder forlengelse», ble ingenting gjort.

Man var altså klar over problemet allerede i 2023, og selv Stats­forvalteren (Fylkes­mannen) fikk anledning til å bedømme situasjonen. Som om den slags aktører har noen som helst kunnskap om teknologi? Konklusjonen derfra var at mellom­lagringen av elbil-batterier ikke utgjorde noen forurensnings­fare, som jo norsk offentlighet er besatt av.

Eksplosjonsfare og dødelig elektro­sjokk er visst detaljer i forhold til forurensing. Ifølge Stats­forvalteren ville nemlig den forurensnings­faren bare oppstå ved eventuell skade på eller brann i batteriene, og noe sånt er jo utenkelig rundt det grønne skiftet. «Vi anser derfor saken som avsluttet fra vår side», heter det i det lettvinte svaret fra kommunen til brann­vesenet. Hvorfor slipper embets­verket unna med slike blundere?

Ingen risikovurdering ble gjort i forkant av «det grønne skiftet»

De kan neppe ha lest Arbeidstilsynets vernetiltak mot eksplosjoner, for de kommersielle aktørene har bare fortsatt å lagre elbil-batterier på stedet, langt ut over 6-måneders-forlengelsen. Nå anslår man at det ligger minst 1400 elbil-batterier på den gamle industri­tomta. Det er kort og godt en bombe – i tillegg til være en dødelig fare for barn, unge eller andre nysgjerrige sjeler som føler trang til å tukle med det lagrede høyspent­materiellet.

Dette er en skandale på riksplan også: Man skulle tro at DBS ville se problemet med eksplosive batterier komme, utforme strenge regler for batteri­håndtering og kontrollere at de blir fulgt, i samarbeid samarbeid med brannvesenet og Arbeids­tilsynets regler for vernetiltak. Men nei.

Ingen risiko­vurdering er gjort, slik jeg avslørte i 2024. Ingenting kan jo gå galt med «det grønne skiftet», og derfor har myndighetene unnlatt å gjøre noe som helst – foruten motvillig å advare mot å lade den elektriske sparke­sykkelen din innendørs. Å lade elbilen din i garasjen er imidlertid helt problemfritt, enn så lenge. Når koster dét også liv?

Myndighetene er imidlertid i økende grad bekymret for brann i resirkulerings­anlegg, fordi folk kan kaste brukte litium­batterier i søpla, og hvis dét havner i kverna, er det mye verre enn å hive en brannfakkel opp i anlegget. Den 11. april 2022 brant det hos selskapet Batteri­retur i Fredrik­stad, og det var bare 13 dager etter en voldsom brann hos en annen gjen­vinnings­bedrift på Øra. En jevn strøm av brannfare kan du lese om her, her, her og her. Ingen andre riksaviser setter denne faren i sammenheng. Det kunne skapt kritiske spørsmål rundt «grønt skifte».

En veldig lunefull batteri­fremtid

Hydrovolt i Fredrikstad er én av mange spesial­bygde resirkulerings­anlegg for elbil-batterier som Norge vil trenge i fremtiden. Fabrikken har design­kapasitet for 12.000 tonn batteri­pakker, eller ca. 25.000 elbiler i året. Jonas Gahr Støre uttalte under åpningen at «Fredrikstad går i front på å bli resirkulær­økonomibyen», men overser som alltid et viktig problem: Resirkuleringen er tidkrevende, komplisert, farlig og har mange trinn, og ingenting tilsier at disse resirkulerte råvarene kan konkurrere med råvarer fra gruvedrift. Dermed finnes det ingen kunder.

Drivbatteriene på elbiler består gjerne av tusenvis av små litium­baserte batterier som kobles sammen til pakker på 200 til 500 kilo med en spenning på 400 til 800 volt, og inneholder også kompliserte kjøle­systemer. Denne typen batterier er sårbare for feil bruk og interne kort­slutninger, og er ikke bare enormt kostbare: De har den uheldige bieffekten at de blir utslitt med årene og magasinerer opp oksygen internt. Derfor er slike batteri­branner svært eksplosive og volatile, og nær umulige å stoppe, slukke eller sikre i ettertid.

Nok en eksplosiv brann i batteri­lager i Skottland

Hvor farlig det er å stable slike batterier opp i store mengder, fikk Skottland oppleve 9. april i år, da Fenix Battery Recycling plant i Kilwinning, Ayrshire i Skottland brøt ut i en ukontrollerbar brann med konstante eksplosjoner som kastet brennende batterier flere hundre meter inn i nærmiljøet. Seks brannbiler ble mobilisert for å håndtere brannen, og de hadde god trening, for dette resirkulerings­anlegget eksploderte og brant også for et år siden, ifølge thescottishsun.co.uk.

Du kan jo se et filmopptak fra hendelsen og spørre deg selv om du vil bo ved siden av et slikt anlegg? Vann kan bare kjøle ned brannen, og som alle vet, kan forurenset vann også kortslutte strøm og gjøre vondt verre. Dermed fokuserer brann­vesenet på at brannen ikke sprer seg til omkring­liggende bygninger, og passer på at publikum ikke kommer i nærheten av røyken, som er svært giftig. Innbyggere i nærheten ble evakuert, og andre ble bedt om å holde vinduer og dører lukket.

Likevel skal altså disse batteriene drive både skip, ferger, lastebiler, grave­maskiner, biler og hele samfunnet gjennom gigantiske batteri­banker i den grønne fremtiden – fordi kunnskaps­løse politikere har bestemt det, uten at fagfolk har evnet å stoppe dem. Hvor farlig dette er, kan du lese enda mer om i denne omfattende artikkelen fra 2024.

Jeg personlig er miljø­aktivist og kjører dieselbil, og ville mye heller bodd ved siden av et atom­kraftverk.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp e-boken her.

 

Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.