Natt til 8. september 2024 brøt en større brann ut i en boligblokk i Tornfalksgatan i bydelen Söderkulla i Malmö. Åtte personer ble kjørt til sykehus med ambulanse. Brannen startet på en balkong og spredte seg deretter til flere nabobalkonger. Ifølge politiet antas brannen å ha startet i et batteri som sto til lading.

Magnus Johnsson, styremedlem i borettslaget, ble sjokkert over omfanget av denne brannen. «Spontant vil man si at det er totalforbud mot å lade batterier i leilighetene, med tanke på den risikoen som finnes», uttalte han til SVT i september 2024.

I juli 2024 brøt det ut en annen brann i en leilighet i Augustenborg i Malmö, der årsaken ifølge politiet var et eksploderende batteri i en elsykkel. Åtte personer måtte også da kjøres til sykehus.

Etter brannen på Söderkulla i Malmö har styret i borettslaget nå valgt å installere ladeskap for elsykkelbatterier i kjelleren.

«Vi ønsker å gjøre alt vi kan for å forebygge fremtidige branner», sier Magnus Johnsson, styremedlem i HSB Brf Söderkulla.

Det har gått seks måneder siden leilighetsbrannen i Söderkulla. Den startet på en balkong og ødela tre leiligheter. Brannen ble forårsaket av et batteri til en elsparkesykkel som sto til lading i en leilighet.

«Sikkerhet er en prioritet, og nå ønsker vi virkelig at medlemmene våre skal begynne å lade batteriene sine i kjelleren», forteller Johnsson til SVT.

Styret i borettslaget har investert i ladeskap som er på plass i alle de ti husene, hvor det bor 596 husstander. Her kan medlemmene leie et skap for å lade batteriet til elsykkelen sin.

«Vi har ikke lovhjemmel til å tvinge noen til å gjøre dette, men vi anbefaler det på det sterkeste», uttaler Magnus Johnsson.

I løpet av de siste to årene har foreningen investert mer enn en million kroner i brannsikkerheten i eiendommene. Ladeskapene, som er det siste tilskuddet, kostet i overkant av 200.000 kroner.

«Etter brannen i Söderkulla har vi sett en økt etterspørsel etter ladeskap blant borettslagene», sier Elbasan Selmani, prosjektleder i Svenska brand och fastighetsskydd AB. Selskapet er en av de største leverandørene av ladeskap for batterier i Malmö, og forteller at HSB Brf Söderkulla var den første boligforeningen som installerte ladeskap. «Det har virkelig tatt av i det siste, og det er helt nytt for oss å bli forespurt av boligforeninger».

Antallet branner og branntilløp knyttet til lading av elektriske apparater har økt de siste årene, i takt med at vi får stadig flere oppladbare produkter.

Litiumion-batteriene som i dag brukes i et økende antall produkter som elsykler, sparkesykler, datamaskiner og verktøy, brenner kanskje ikke oftere enn andre produkter. Men når de gjør det, går prosessen ekstremt raskt, og konsekvensene kan bli omfattende. Det sier Per Samuelsson, avdelingsdirektør ved Elsäkerhetsverket.

«Hvis et litiumbatteri tar fyr, utvikler brannen seg veldig raskt. Det kan nesten betraktes som en eksplosjon. Det skjer en kjemisk kjedereaksjon som skaper en veldig høy temperatur som gjør at batteriet nærmest selvantenner», forklarer Samuelsson.

Brennende litiumbatterier er også vanskelige å slukke, og batteribranner kan spre seg raskt.

Fra november 2024 er det ikke lenger tillatt med elektriske sparkesykler i Stockholms T-bane, Sveriges eneste tunnelbane. Ifølge Storstockholms Lokaltrafik (SL) utgjør batteriene en brannfare. «Når litiumbatterier tar fyr, går det raskt, og brannene er vanskelige å slukke», uttalte Pelle Rytterlund, sikkerhetsdirektør i trafikkontoret, til SVT.

Brannvernforeningen i Norge ber Sporveien om å følge i europeiske storbyers fotspor og forby elsparkesykler på offentlig transport i Oslo.

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.