Innkjøpsprisene til matvaregigantene holder seg stabile. Likevel skyter prisene i været. Nå ber førsteamanuensis Ivar Gaasland ved BI om at Konkurransetilsynet tar grep.
Mens regjeringen var klare for rentekutt og surfe inn mot valgkampen med økt kjøpekraft for nordmenn, ser det ut til at prisøkningene har satt en stopper for det.
Et av områdene som har skapt mest problem for forbrukerne er matvarer. Ifølge SSB har matvareprisene fra februar i fjor til februar i år steget med 7,6 prosent. Det er et voldsomt hopp sammenlignet med januar.
Det får flere som studerer dagligvaremarkedet nøye til å klø seg ekstra i hodet.
– Jeg kan ikke se at det er noen god forklaring på at det er slik, sier Ivar Pettersen i Alo analyse til Nettavisen.
Ifølge SSB har flere matvarer økt med godt over 20 prosent de siste 12 månedene. Alle sjokoladeprodukter har økt spesielt mye, grunnet heftige økning i råvareprisene. Men det er også en rekke varer som ikke kan forklares på samme måte. For eksempel er ketchup og sennep opp med 22,5 prosent.
Egg øker med 17,9 prosent, ris med 18,8 og torsk er økt med 12,9 prosent.
Ifølge Pettersen er nemlig prisene i butikk skutt i været, mens prisene fra næringsmiddelindustrien ikke har økt betydelig – kun 0,8 prosent. Han peker dermed på at svak konkurranse er et betydelig problem.
I Norge har i praksis Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop dominans over dagligvaremarkedet. Det er ingen andre konkurrenter, noe som har gjort at både myndighetene og politikerne har vurdert en rekke forskjellige løsninger for å få mer konkurranse i markedet.
– I et marked med svak konkurranse kan aktørene ta høyere priser, sier Ivar Gaasland ved BI til Nettavisen.
Han legger til at Konkurransetilsynet bør se nærmere på marginene til dagligvarebransjen.
Støtt Norges eneste frie, uavhengige mediehus i kampen for usensurerte nyheter. Bli abonnent.
Hans Rustads bok om Trump er akkurat kommet fra trykkeriet! Kjøp den her.