Singapores største bank forventer å kutte 4.000 stillinger i løpet av de neste tre årene, ettersom kunstig intelligens (KI) tar over mer arbeid som i dag gjøres av mennesker. Dette melder BBC.

«Reduksjonen i arbeidsstyrken vil komme fra naturlig avgang etter hvert som midlertidige og kontraktsroller rulles ut i løpet av de neste årene», sier en talsperson for DBS.

Fast ansatte forventes ikke å bli berørt av kuttene. Bankens avtroppende administrerende direktør Piyush Gupta sa også at den forventer å skape rundt 1,000 nye KI-relaterte jobber.

Det gjør DBS til en av de første store bankene som tilbyr detaljer om hvordan KI vil påvirke virksomheten deres.

Selskapet sa ikke hvor mange jobber som ville bli kuttet i Singapore. DBS har for tida mellom 8.000 og 9.000 midlertidige og kontraktsarbeidere. Banken har totalt rundt 41.000 ansatte.

I fjor sa Gupta at DBS hadde jobbet med KI i over et tiår. «Vi distribuerer i dag over 800 KI-modeller på tvers av 350 brukstilfeller, og forventer at den målte økonomiske effekten av disse vil overstige 1 milliard S $ (745 millioner dollar) i 2025», la han til.

Den pågående spredningen av KI-teknologi har satt søkelyset på fordelene og risikoene ved denne teknologien. Det internasjonale pengefondet (IMF) hevdet i 2024 at den kommer til å påvirke nesten 40 % av alle jobber på verdensbasis.

IMFs administrerende direktør Kristalina Georgieva sa at «i de fleste scenarier vil KI sannsynligvis forverre den generelle ulikheten».

Sjefen for Bank of England, Andrew Bailey, sa til BBC i 2024 at kunstig intelligens ikke vil være en «masseødelegger av jobber», og at menneskelige arbeidere vil lære seg å jobbe med ny teknologi. Bailey uttalte at selv om det er risikoer forbundet med KI, «er det et stort potensial» i kunstig intelligens.

Kjøp Hans Rustads nye bok om Trump her!

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.