I perioden 2013–2022 har feil eller mangler ved kjøretøy vært medvirkende faktorer ved 25 prosent av dødsulykkene i trafikken. En av fem bilister har utsatt service på bilen det siste året på grunn av økonomi, og blant dem med dårlig råd, er tallene enda verre. Det er KNA som slår alarm og sier at mange sliter med kostnader i samfunnet, men bilister har vært særlig utsatt.
I september 2021 var gjennomsnittsprisen på diesel 15,49 kroner pr. liter. I september 2024 hadde månedsprisen steget til kr 20,27. Dette rammer ikke bare bilister, men hele næringslivet. Diesel er nemlig selve blodomløpet i vårt moderne samfunn, og nesten all transport av mat og varer er basert på drivstoff, helt fra Kina og hjem til deg. Dyrere drivstoff gjør all transport dyrere, og den regningen havner naturligvis på kassalappen din. Det som foregår, er ren sabotasje mot alles økonomi, og øker naturligvis forskjellene i samfunnet.
I en undersøkelse gjennomført av InFact på oppdrag fra KNA, kommer det frem av at 19,9 % av bilistene har utsatt service og vedlikehold på bilen på grunn av økonomi det siste året. I gruppen som selv definerer at de har anstrengt økonomi, er tallene vesentlig mer dramatiske: 59,3 % av de spurte som selv oppgir å ha anstrengt økonomi, svarer at de har utsatt service. Jonas Gahr Støres regjering elsker åpenbart dette, siden de ikke gjør noe med det. Tvert om skrus CO2-avgiften på drivstoff og bompenger opp, opp, opp.
KNA og NAF ser ikke helheten
Bilorganisasjonene uttrykker bekymring for utviklingen, og anbefaler alle å gjennomføre nødvendig service på biler, for selv om et oljeskift kan utsettes på egen regning og risiko, er både dårlige dekk og dårlige bremser farlig for alle i trafikken. Dette er urovekkende og forsterker klasseskillet, sier KNAs samfunnskontakt Tor Valdvik i KNAs eget blad Bil, og det har han jo rett i.
Det er og forblir bilistenes ansvar å sørge for at bilen får nødvendig vedlikehold, men KNA refser politikerne: Høye renter og høy prisvekst har gjort seg gjeldende på energiprisene og treffer bilistene med kirurgisk presisjon. På toppen av dette har mange bilister opplevd økning på både kjøps- og bruksavgifter som gjør innhogg i folks privatøkonomi. Dette er et ansvar politikerne ikke kan løpe fra, sier Valdvik. Dessverre ser han ikke helheten, for problemet er større enn dette.
Et sikkerhetsproblem, men et større sosialt problem
At folk ikke har råd til service på bilen og må utsette verkstedsbesøket, er nøyaktig det samme som at folk må utsette tannlegebesøk og tannbehandling på grunn av dårlig økonomi: Det er en fryktelig dyr måte å spare penger på. Problemet er at adelskapet som styrer Norge, ikke har noe som helst begrep om hva det vil si å være blakk.
De fraråder å utsette besøk hos tannlege, lege eller bilverksted, men begriper ikke at folk ikke har noe valg: Har du ikke penger, så har du ikke penger. See? Man må utsette, for det finnes ikke penger til å betale det med. Man håper å få bedre råd i neste måned, men det skjer ikke, det heller. Og det er faktisk ulovlig å forfalske penger, med mindre man er en helt vanlig bank som produserer fiat-penger.
Når man er blakk, kan man ikke låne penger heller, for kreditten er ikke ubegrenset, og rentene gjør folk enda fattigere. Dét er å være blakk. Og to millioner nordmenn lever sånn til daglig. Det er ingenting å gjøre med det, for hver gang det kommer inn litt mer penger, så sørger staten for at CO2-avgifter, bompenger, skatter, gebyrer, avgifter, strømpriser, matpriser, bøter og gebyrer øker og øker. For en firebarnsfamilie har utgiftene økt med 177.000 kroner på tre år. Og så ber KNA folk la være å utsette service? Dét er dessverre frakoblet folks hverdag.
Et totalitært angrep på hundre år med bilisme og fri ferdsel
I 1980 hadde alle råd til bil: Familier, single, ung, gammel og selv studenter og trygdede hadde råd til bil i en eller annen form. Den grønne grådigheten gjør bilen til et luksusgode, og dette er ingen ulykke. Det er dette politikere ønsker. Man vil bilismen til livs. Folk skal sykle eller ta bussen. Bare rikfolk som har overflod av penger å sløse bort på ny batteribil, skal få kjøre fritt. Resten skal straffes stadig hardere for bruktbilen som den manglende økonomien deres tvinger frem. Og eliten i flotte batteribiler ELsker det!
De elsker også politikk som systematisk gjør bilholdet dyrere og mer umulig for dem som har begrenset økonomi: Forsikringspremier har eksplodert. Versktedsprisene har tredoblet seg. Bompengene skal dobles i 2026 for dieselbiler, i hvert fall i Oslo. CO2-avgiften på drivstoff skal opp til 2000 kroner tonnet innen 2030.
Byene og naturen saltes i stykker for vintersyklister som ikke finnes, og påfører bileiere milliarder i rustskader. Og kravene til EU-godkjenning har blitt absurd strenge, til glede for grådige merkeverksteder som ikke lenger tjener penger på å selge batteribiler. Enten må du reparere bilen din for 20.000 kroner, eller så må du skrote den og kjøpe en ny. Alle får pengene dine uansett.
All politikk i samfunnet vårt gagner dem som har best råd, og straffer dem som har dårligst råd. Systematisk og målrettet. Dette øker forskjellene, men de som styrer Norge, bryr seg ikke, for de merker ikke noe til kløften som blir større og større. Selv blir de rikere og rikere, og de bryr seg rett og slett ikke om hva som foregår og hva de er i ferd med å gjøre mot andre mennesker. Fordi klima: «Vi har ikke noe valg.»
Resultatet av dette er at folk med dårlig råd nå i stadig større grad blir utestengt fra å ha bil. Mens de med god råd kan kjøre mer køfritt og få mindre ventetid ved ladestasjonene. Dette ser ikke ut til å plage KNA eller NAF det minste, for folk uten bil er jo ikke medlemmer. Og det plager garantert ikke snobbene i Høyre og Arbeiderpartiet.