Stortinget har bestemt at ferjene skal bli utslippsfrie, men empirien forteller at det er lettere sagt enn gjort. Hva gjør myndighetene da? De bøtelegger selskapene som ikke klarer å holde fristene.
Norled skulle få 74,9 millioner kroner fra fylkeskommunen for å sørge for de to hurtigbåtrutene til Ytre Gildeskål og Væran i Bodø. Men det ble problemer med begge de to elektrisk drevne hurtigbåtene «Fjordstrøm» og «Fjordtind», begge med fossile hjelpemotorer.
Hjelpemotorene var ikke beregnet på å gå konstant. Dermed brenner de opp, men den slags bagateller får ikke myndighetene til å snu.
Hjelpemotorene ble kjørt i stykker og måtte skiftes, og erstatningsbåten «Bre» ble satt sent inn i trafikk, og uten å fungere som planlagt. I tillegg måtte ferja «Nordic Lady», som ikke oppfyller fylkets krav til fart og kapasiteter, kjøre rutene store deler av året. Flere ruter ble også kansellert.
Myndighetene vil gjerne demonstrere hvem som har makten.
Norled har fått nær 5,8 millioner kroner i bot fra Nordland fylkeskommune på grunn av store problemer med rederiets to elektriske hurtigbåter.
– Av dette er 200.000 kr relatert til at fartøy ikke var klart til kontraktsoppstart, mens den store prosentandelen av beløpet gjelder feil standard på fartøy. Rapport for januar 2025 har vi så langt ikke mottatt, men det har vært mye bruk av reservemateriell også i januar, sier politisk kommunikasjonsrådgiver Thor-Wiggo Skille i Nordland fylkeskommune til Avisa Nordland.
At det skulle være noe galt med målsetningen om utslippsfrie ferjer, ser ikke ut til å streife myndighetene. I tillegg til at de må falle tilbake på diesel, erkjennes det at de har for lite strøm. Var det noen som sa «Melkøya»?
– Vi vet framover at utfordringene står i kø for overgangen til et lav- eller nullutslippsfartøy. Selv om vi fortsatt ønsker å bidra med å få ned utslippene, ser vi at dette for Nordland sin del blir vanskelig i praksis. Vi får ikke nok penger fra regjeringa til å gi så gode tilbud som vi ønsker, eller til å få fortgang på den grønne omstillingen, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvernsjø.
Hun sier at de i Nordland, i tillegg til å mangle penger, også mangler kraft mange steder. Det går ut over den grønne omstillingen til sjøs, påpeker hun. (NTB)
Det skal nok bli fint når kortbanestrekninger i luftfarten skal over på el-fly. Da blir det kaos til sjøs, til lands og i lufta. Det grønne skiftet blir mer og mer identifisert med kaos, og det går opp for folk at det er store risikomomenter involvert, som brann.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!