Dekorasjon på en pickup et sted i Hallingdal. Foto: Øystein Steiro Sr.

Kontroll over den norske vannkraften er noe de europeiske stor­maktene har ønsket seg lenge. Det er en gammel tysk og engelsk ambisjon.

De prøvde først å rane til seg norske fosser ved forrige århundre­skifte. De skjønte allerede da hvilken utømmelig Sareptas krukke den norske vann­kraften representerte.

Kloke og fremsynte norske politikere fikk satt en stopper for rans­forsøket ved å vedta Hjem­falls­retten i 1909 og Konsesjons­loven i 1917. Utlendingene ble sparket ut.

I 1940 prøvde tyskerne på nytt å stjele vann­kraften. Det lyktes heller ikke den gangen. Nå gjør de det samme, men bare mer tålmodig og mer sofistikert, ved hjelp av EØS-avtalen, «salami­metoden» og løgnaktige norske politikere.

Grunnlaget for ranet ble lagt med EØS-avtalen i 1994. Den forutsatte at Norge ikke bare aksepterte de 1800 direktivene og retts­aktene den bygget på da, men også all fremtidig lovgivning om EUs indre marked. Vi er nå kommet opp i over 13.000 direktiv og rettsakter.

På energisiden kom EUs tredje energi­markeds­pakke i 2018, deretter kablene til Tyskland og England i 2021. Og i disse dager første del av ACER 4. Men det slutter ikke der. EU-kommisjonen produserer stadig nytt regelverk.

Og slik fortsetter EUs raid, med Jonas og Ernas hjelp, for å få tak i det de ikke klarte for 120 år siden: kontrollen over den grønne, billige og endeløst fornybare norske vann­kraften.

Norske hus­holdninger sitter igjen med 10–20 ganger høyere strøm­pris, og den norske kraft­krevende industrien må klare seg uten det som en gang var dens konkurranse­fortrinn: billig strøm.

Vinnerne er kraft­kundene i EU, uten­landske investerings­fond, norske kraft­kommuner og den alle­steds­nær­vær­ende norske staten.

Taperne er norske forbrukere, særlig dem i sør, og nærmere 400.000 arbeids­takere i den kraft­krevende industrien som nå står i fare for å bli oppsagt.

Lure Erna sitter stille i båten og lar Jonas ta EU-støyten. Feige Sylvi innrømmer feilen de gjorde da FrP banket ACER 3 igjennom, men hun vil ikke forplikte seg til et ultimatum mot ACER 4.

Mens sleske Slagsvold Vedum presses av Sp-grasrota til å stå på krava for ikke å komme under sperre­grensen, er listen over løgner som Jonas Gahr Støre og Terje Aasland lirer av seg for å få det hele lurt på plass, endeløs:

Støre la skylden for strøm­pris­krisen på Putin og på tørrår. Begge deler er bare tull. Reduserte gass­leveranser fra Russland virket inn, men energi­krisen i Europa skyldes først og fremst saneringen av Europas egne kjerne­kraft­verk. De økte strøm­prisene i Norge skyldes ene og alene kablene til Tyskland og England. De koplet Sør-Norge opp mot de dyreste pris­områdene i Europa, som i perioder har gitt priser helt opp mot 13 kr/kWt til tross for fulle vann­magasiner. Og det var ikke tørrår verken i 2021 eller 2022 eller siden.

Påstanden om tørrår er ren skremsels­propaganda. Det var tørrår i 1931 og lite vannføring i 2002, men det har knapt vært noe problem. Det ble tidligere greit håndtert gjennom den begrensede strøm­utvekslingen med Sverige og Finland, og kortvarig redusert drift i den kraft­krevende industrien.

Og Statnetts påstand om at den kraft­krevende industrien trenger 10–15 TWh mer kraft, er også bare tull.

Industriens etter­spørsel etter kraft har vært stabil de siste tiårene. Den kommer garantert ikke til å øke under det nye volatile regimet med høye priser. Kraft­industriens etter­spørsel etter strøm kommer snarere til å bli sterkt redusert under det nye prisregimet. Om den kraft­intensive industrien, som nå har mistet sitt konkurranse­fortrinn, må legges ned, vil vi i verste fall sitte igjen med 400.000 tapte arbeids­plasser og 35,9 TWt over­skudds­kraft vi ikke har bruk for.

Statnetts prognoser for økt kraft­etter­spørsel har bommet de siste fire årene og har konsekvent overestimert behovet.

Det er åpenbart at Statnett opptrer som en politisk aktør med en klar egen­interesse av å hausse opp kraft­utvekslingen med utlandet. Statnett må tåle karakter­istikken som en av det politiske løgnas­lagets fremste premiss­leverandører.

Og Jonas og Ernas visjoner om at det forventes en vekst i kraft­behovet på 15–25 TWh fra ny «grønn» industri uten finansielt bære­kraftige forretnings­modeller, er allerede i ferd med å slå sprekker.

Batteri­fabrikker og vind­mølle­prosjekt går konkurs eller bli skrinlagt, det ene etter det andre, til tross for milliard­subsidier av skatte­betalernes penger, som forsvinner rett i dass eller i lommene til investorer og ledelsen i de mislykkede selskapene i den «grønne» industrien.

Det samme gjelder galskapen med elektrifiseringen av sokkelen. Det koster norske skatte­betalere minst 50 milliarder kroner. Det vil pynte på Norges klima­regnskap, men ikke ha noen påvirkning på det globale klimaet. Den samme gassen blir bare forbrent noen mil lenger sør på fastlandet i Europa, i stedet for på den norske sokkelen.

Som en følge av vannkraften er det norske klima­regnskapet det mest miljø­vennlige i OECD, til tross for at Erna sørget for at vi heller ikke tok den positive effekten av den norske skogen med i CO2-regn­skapet. Det siste var også en løgn­aktig tilsnikelse som har bidratt til å under­minere norske interesser.

Og hvordan JA-siden får selv­mot­sigelsen mellom på den ene siden å hevde at ACER 4-direktivene er helt ubetydelige, samtidig som de er helt avgjørende for norsk sikkerhet, er vanskelig å skjønne?! Det er selvsagt også bare ren skremsels­propaganda.

Det er ingen grunn til at Norge skal stå med lua i hånda og frykte sanksjoner fra EU. Norge har alle de strategiske råvarene EU mangler. Vi har de beste forhandlings­kortene i verden. Og de er bare blitt ytterligere styrket som en følge av EUs selv­skadende energi- og klima­politikk, samt krigen i Ukraina.

Saken er den at de tre direktivene i ACER-pakke 4 vil påføre norske skatte­betalere enorme merkostnader og store ulemper. Husstandene kan vente million­beløp i ekstra isolerings­kostnader, og de som i dag fyrer med ved, kan trolig vinke farvel til vedovnen. Norges Bank har beregnet mer­kostnadene for norske husstander til 550 milliarder kroner. Det er ikke akkurat ubetydelige beløp vi snakker om!

Det er på tide at dette synker inn!

EU er et frihandelsområde for dem som er innenfor, og en tollunion mot dem som er utenfor.

Norge er en råvare­produserende økonomi, mens EU-landene mangler nesten alt av råvarer og stort sett bare produserer ferdig­varer. Det innebærer at Norge og EU i stor grad har motstridende handels­interesser. EUs indre marked er et marked på EUs premisser, som i stor grad går på bekostning av norske interesser. Det er liten grunn til at Norge skal gi bort sine komparative og naturgitte fortrinn som råvare­produsent til EU. Det er på tide at de 169 forstår dét!

Det er på tide at det også synker inn at Norge allerede er verdens­ledende på «grønn omstilling» blant i-landene. Det er vi fordi meste­parten av vårt energi­forbruk er basert på fornybar vannkraft. 75 % av norsk energiforbruk er allerede grønt, mot bare 25 % i EU. Hadde vi tatt med den norske skogen i CO2-regne­stykket, ville forspranget vårt vært enda større.

Å pålegge Norge de samme prosentvise utslipps­reduksjonene som øvrige i-land, er følgelig både urimelig og nok et eksempel på grønn galskap. Og å pålegge i-landene utslipps­reduksjoner, mens BRICS-landene og u-landene øker sine utslipp, er like avsindig. Det fører ingen steds hen, i alle fall ikke til bedre klima, i den grad CO2-reduksjoner har noen påvirkning på klimaet.

Om sunn fornuft hadde styrt norsk utenriks­politikk, ville norske politikere motstått presset fra EU på energi­siden og følge USA i klima­politikken og melde Norge ut av Paris-avtalen.

I stedet for å argumentere for felles faste utslipps­nivåer og -mål gjeldende for alle land, i-land som u-land, legger vi oss paddeflate for EU og FN, uten noen fornuftig begrunnelse, verken ut fra våre nasjonale interesser eller fra et globalt miljø­perspektiv.

I første omgang bør vi bruke reservasjons­retten i EØS-avtalen. «Den er til for å brukes», sa jo Gro så flott for å døyve EU-motstanden da hun og Jonas lurte Norge inn i EU via bakdøra i 1994, uten noen folke­avstemning.

Etter drøyt 13.000 EU-direktiver og rettsakter har vi kun brukt reservasjons­retten én gang, i 2011, i forbindelse med det 3. post­direktivet. Stoltenberg-regjeringen reserverte seg etter påtrykk fra LO, men reservasjonen ble umiddelbart etterpå opphevet av Solberg-regjeringen. Nå er Støres plan å gjennomføre EUs 4. energipakke med eller uten Senter­partiets hjelp. Høyre og et troløst FrP står klar til å bistå med å få pakken tvunget igjennom dersom det ender med regjeringskrise.

Til tross for to folke­avstemninger som sa NEI til EU, lurte de oss med EØS-avtalen i 1994. Og de lurte oss i 2021, da de sa at kablene bare ville innebære fordeler og ikke ville føre til høyere strømpriser.

Det skal ikke mye til for å forstå at de prøver å lure oss på nytt når de sier at EUs 4. energi­markeds­pakke er ubetydelig og ikke vil påvirke norske husstander negativt!

Øystein Steiro sr.
Vaktmester

 

Hans Rustads bok om Trump ventes fra trykkeriet den første uken i februar, men kan allerede nå forhåndsbestilles.

 

Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.