Etter omfattende research av bilprodusentenes bakgrunn og historie, ser det ut til at den norske elbilen Buddy Electric er det eneste etiske valget for dem som tenker på å bytte ut sin Tesla.

Hva i all verden skal vi Tesla-eiere gjøre nå? skriver Nettavisens politiske redaktør Erik Stephansen. Artikkelen er ledsaget av et bilde av Elon Musk som gjør det den hyklerske venstresiden har bestemt er en nazi-hilsen.

Stephansen innrømmer det: Han synes av og til det er pinlig å kjøre rundt i sin 11 år gamle Tesla.

At barn og voksne jobber under umenneskelige forhold i koboltgruvene i Kongo, så han kan kjøre rundt i en elbil, er altså ikke grunnen til at Stephansen er flau.

Men det er ingen grunn til bekymring for Stephansen og resten av Norges hysteriske venstreside som lider av alvorlig og uhelbredelig Trump Derangement Syndrome (TDS), for Document kommer, som alltid, til unnsetning.

Vi presenterer her en omfattende guide for elitens neste elbilkjøp, en plan som garantert vil være til hjelp for folk som nå føler at de kjører rundt i en MAGA-hatt på hjul.

Total meltdown blant liberale Tesla-fans i USA: De kjører nemlig rundt i en «MAGA-hatt på hjul»

De rundt 50.000 registrerte Teslaene i Norge kan de jo bare kjøre utfor et stup eller sette fyr på. Det er ikke veldig  miljøvennlig, men uansett har det aldri hatt noe med miljøet å gjøre.

De kan bare innrømme dét. Det handler om status og om å kunne si til oss vanlige folk: «Se på meg, jeg bryr meg om miljøet, det gjør ikke du».

Porsches nye Taycan Turbo GT

En elbil fra Porsche er et godt valg, selv om de er i dyreste laget. Stephansen skriver om den gang han ble «utfordret» av en Porsche på E6 utenfor Oslo og det endte med at han så Porschen i bakspeilet.

Det trenger han ikke lenger å oppleve, for Porsches nye Taycan Turbo GT med 1092 hk er raskere enn Tesla og går fra 0 til 100 km/t på 2,1 sekunder, mot Tesla Model S Plaids 1,99 sekunder.

Det ser ikke ut til at den selges i Norge ennå, men det kommer sikkert, og det jobbes sannsynligvis 24/7 for å satse på andre elbiler enn Tesla. Startprisen er cirka 230.000 dollar.

Porsche Taycan Turbo GT

Porsche og mannen som utviklet den, Ferdinand Porsche, har en svært interessant historie. Det er lenge siden, men det er likevel verdt å nevne. Vi ønsker ikke at historien skal gjenta seg.

Mens vi snakker om at historien gjentar seg, kan vi lese på Document at den motbydelige Palestinakomiteen (unnskyld språket, men det er sant) mobiliserer for jødefrie soner i Oslo.

Men det affiserer ikke de venstreorienterte mediene i Norge det minste, de vil heller fokusere på Tesla-gründeren som gikk fra hero to zero på mindre enn seksti sekunder så snart han la Det demokratiske partiet bak seg og ble en Trump-alliert.

Ferdinand Porsche var en berømt tysk ingeniør som var medlem av nazi-partiet, kjent for å ha grunnlagt sitt navngjetne bilfirma og oppfunnet Volkswagen Beetle på ordre fra Hitler, skriver Business Insider.

Dét er imidlertid ikke hele historien. Josef Ganz, en jødisk ingeniør i Tyskland, var den egentlige kilden til designet av Volkswagen Beetle, og det bør være en historie for en annen gang.

Et resultat av Joseph Mengeles kloningseksperiment?

Ferdinand Porsche. Wikipedia Commons.

Ferdinand Porsche (1875–1951) var en viktig bidragsyter til den tyske krigsinnsatsen under andre verdenskrig, og han var involvert i produksjonen av avanserte stridsvogner og andre våpensystemer, bl.a. den flygende V-1-bomben.

Porsche var medlem av nazi-partiet og æres-Oberführer i Allgemeine SS.

Adolf Hitler ser på en modell av Ferdinand Porches KdF-modell.

Audis elbiler er et fantastisk alternativ til Tesla

Audis første elektriske stasjonsvogn er endelig i Norge, skriver elbil.no. Det noe tidløst med en stor tysk stasjonsvogn som vekker nostalgiske minner, og det er neppe tilfeldig at Audis importør i 50 år valgte å stille ut en Audi 100 Avant fra 1978 i anledning lanseringen.

Dette er en 2024-modell Audi A6 e-tron.

Kilde: Wikimedia Commons.

Noen jødehatere blir nok inspirert når de finner ut at den tyske bilgiganten Audi brukte slavearbeidere fra konsentrasjonsleirer i stor skala under 2. verdenskrig.

Da Audi opererte under navnet Auto Union, inngikk selskapet en avtale med SS der mer enn 3700 fanger fra nazistenes konsentrasjonsleirer ble satt til å jobbe for selskapet.

Ytterligere 16.500 tvangsarbeidere jobbet på fabrikker i de østtyske byene Zwickau og Chemnitz, og 18.000 arbeidet på et underjordisk anlegg i den sørlige delstaten Bayern, der mer enn 4500 tvangsarbeidere døde.

Og i Sachsen ble mer enn 20.000 tvangsarbeidere brukt i produksjonen av Audi, hvorav nesten en femtedel kom fra konsentrasjonsleirer. Invalide arbeidere ble til slutt sendt til leirene for å bli henrettet.

Var Adolf Hitler miljøbevisst?

Volkswagen er også et godt valg for miljøbevisste i Norge, og det er mange modeller å velge i. Og som Volkswagen.no skriver, skal bilmerket være en pådriver for at verden når målene i Paris-avtalen.

Derfor skal vi fortsette å kutte utslippene ved våre fabrikker og hos våre underleverandører, skriver de stolt.

Hitler tenkte nok ikke på å redusere utslippene i 1938, da han la ned grunnsteinen til Volkswagen-fabrikken. I stedet tenkte han på å kutte kostnadene ved å bruke jøder og andre som slavearbeidere, før de ble gasset og brent i ovnene.

Adolf Hitler legger ned grunnsteinen til KDF-Wagen (Volkswagen)-fabrikken i Fallersleben i Wolfsburg. Ferdinand Porsche helt til høyre, 26. mai 1938.

Wikimedia Commons.

Dårlige nyheter for dem som bryr seg om bilprodusentenes fortid

Under researchen til denne teksten er det nesten umulig å finne et bilfirma som ikke har en mørk fortid.

BMW brukte tvangsarbeidere fra konsentrasjonsleirer, det samme gjorde Ford og Opel.

Daimler-Benz’ bil Mercedes-Benz var fortrukket av nazister, fascister og autoritære ledere, inkludert Hermann Göring, Adolf Hitler, Benito Mussolini og Hirohito.

Under 2. verdenskrig brukte Daimler-Benz over 60.000 fanger fra konsentrasjonsleirer og andre tvangsarbeidere til å bygge maskiner. Etter krigen innrømmet Daimler sine forbindelser og sitt samarbeid med nazi-regjeringen.

Ifølge egne opplysninger var nesten halvparten av selskapets 63.610 ansatte i 1944 tvangsarbeidere eller krigsfanger. Selskapet betalte senere 12 millioner dollar i erstatning til arbeidernes familier.

Men slavearbeid foregår også i bilproduksjonen i dag, og en undersøkelse i Kongressen i 2024 viste at BMW, Jaguar Land Rover og Volkswagen kjøpte deler fra en kinesisk leverandør som bruker tvangsarbeid i Xinjiang, der lokalbefolkningen er utsatt for masseovervåking og internering.

Spår kinesisk elbil-dominans i Norge: – Knock-out, skrev Nettavisen nylig, og Nettavisens politiske redaktør er altså flau over å kjøre Tesla. Kina er kjent for sitt slavearbeid i alle bransjer, blant annet ved å bruke barn i tvangsarbeid i Kongo for å utvinne mineraler til landets produksjon av litium-ion-batterier.

Slik vi ser det, er «Buddy» det eneste etisk forsvarlige valg

Ser de aldri sitt eget hykleri?

Hvis de virkelig var opptatt av bilfirmaets bakgrunn og etikk, er den eneste bilen som mest sannsynlig er trygg å kjøre, fra godhetsapostlenes eget land.

Nemlig Norges egen elbil, produsert av Buddy Electric på begynnelsen av 2000-tallet.

Pure Mobility Buddy, elektrisk kjøretøy, 2010-modell.

Wikimedia Commons.

Den har kanskje ikke samme eleganse som dagens elbiler, noe som synes å være viktig for Erik Stephansen og andre som vil ha oss til å tro at de bryr seg om miljøet.

Men ingen trenger å skamme seg over å kjøre den, og selv om den ikke er den kuleste bilen i byen, er den veldig praktisk.

En Buddy elbil i Oslo, Norge, 2012.

Wikimedia Commons.

Buddy, med en design inspirert av kundens nattbordslampe, i Oslo 18. oktober 2006.

Wikimedia Commons.

Buddy Electric

Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her. 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!