Utsikt til Sleipner-plattformen i Nordsjøen, hvor det er blitt lagret CO2 i grunnen lenger enn noe annet sted i verden. Foto: Marit Hommedal / NTB.

Siden 1996 har Sleipner-feltet vært brukt til CO2-fangst og -lagring (CCS). Det er «karbon­lagrings­prosjekt­et» som har pågått lengst i verden, og det har gitt politikerne tro på at Norge skal leve av CCS i fremtiden.

Systemet er utviklet i Norge og kostbart å drifte, men ifølge offisielle tall blir en million tonn CO2 skrubbet ut av natur­gassen fra 3450 meter under havbunnen, og sendt tilbake ned i dypet. Dette anlegget hadde imidlertid ingenting med klima å gjøre opprinnelig, og nå viser nye tall at Equinor ikke er i nærheten av å oppfylle løftene.

I årevis har Equinor lagt frem tall som viser at prosjektet på olje- og gassfeltet Sleipner er en suksess – noe som igjen har gitt politikerne tro på karbon­lagring som «klima­løsning». Nå viser dokumentasjon som E24 har fått tilgang til at selskapet slett ikke har lagret en million tonn CO2 som påstått. De har i snitt lagret under halvparten de siste elleve årene, og de to siste årene bare rundt rundt 100.000 tonn. Ifølge Equinor selv skyldes over­rapport­ering­en «en teknisk feil med måle­utstyret». Det sier presse­talsmann Gisle Ledel Johannessen i Equinor til E24:

– Vi oppdaget selv denne feilen og utbedret forholdene. Vi rapporterte selv om dette til Miljø­direktoratet, og har revidert og oppdatert tallene til Miljø­direktoratet i etterkant.

Hva er Equinors karbon­lagrings­program?

Hverken Miljødirektoratet eller E24 berører hva denne «feilen» innebærer eller konsekvensene av den, så la oss tenke litt over det. Men først historien bak: Sleipner Vest-feltet ble funnet av Esso i 1974 og ble erklært drivverdig i 1984. Myndighetene mottok planen for utbygging og drift i 1992, og produksjonen startet i 1996. Men det var ett problem: Naturgassen hadde altfor høyt CO2-innhold i forhold til kravene i kontrakten med Europa.

Du skjønner: CO2 forekommer naturlig i naturgass som det vindmølle-grønne Europa aldri kan få nok av – fordi EU i ren desperasjon har erklært at naturgass er en «klimaløsning». Det slipper nemlig ut bittelitt mindre CO2 enn kullkraft, men det gjelder ikke gassen fra Sleipner Vest. Den har et CO2-innhold på hele ni prosent, og salgs­spesi­fika­sjon­ene i avtalene krever mindre enn 2,5 prosent. Dette løses på flere måter:

Equinor blander gass fra Sleipner Vest med gass fra Sleipner Øst, for denne inneholder langt mindre CO2. I tillegg må de altså «skrubbe» ut CO2 før eksport, og det gjøres ved bruk av aminer (nitrogen­holdige organiske baser) som binder seg til CO2 og så kan skilles fra gassen. Blandingen av aminer og CO2 varmes opp, CO2 felles ut, og aminene kan gjenbrukes.

Denne prosessen er imidlertid både kostbar og energi­krevende, og gjennom­føres på Sleipner T – en egen plattform i tilknytning til Sleipner A. Offisielt har dette reddet klimaet fra en million tonn CO2 årlig de siste 25 årene eller så. Bortsett fra at det altså ikke er sant.

Karbonfangst og lagring (CCS) har en lang å æreløs historie for fiasko

Ingen som har fulgt CCS-debatten siden år 2000, er det minste overrasket over over­optimisme, over­rapport­ering eller fiaskoer. Karbon­lagring er et «klimatiltak» som kommer og går i motebølger som «løsning» på våre natur­drepende utslipp av plante­næring, og det mangler ikke på forsøk: Selv i Norge gikk regjeringen Stoltenberg inn for karbon­lagring i 2007 når det viste seg at den tidligere «løsningen» med «karbon­trading» av klima­kvoter var en svindel­generator uten sidestykke i historien.

Stoltenberg ble naturligvis advart av ingeniører om at det å skrubbe ut CO2 fra industrielle forbrennings­prosesser ligger i skjærings­punktet mellom ødeleggende kostbart og teknisk umulig, men hva vet vel ingeniører om teknologi sammenlignet med geniale og visjonære klima­politikere? Og siden Stoltenberg var villig til å svi av 10 milliarder på å gjøre «måne­landingen» virkelig, så sa naturligvis ingeniørene «ja vel, så bygger vi, men det kommer ikke til å virke». Og det gjorde det ikke.

Nå er det litt enklere å skrubbe ut CO2 fra natur­gass­brønner enn fra eksosen etter glovarme, industrielle forbrennings­prosesser, men problemene er stort sett de samme: aminer, kostnader og energibruk – uten at man egentlig oppnår særlig mye. Derfor fungerer ikke CCS. Matematikken går ikke opp.

Også dette er bare ekstremt kostbart hykleri og klima­selvbedrag – men nå som vindmøllene også har sviktet og gått av moten, er karbon­lagring tilbake for fullt som «en viktig del av verdens klima­tiltak». Selv om det altså ikke virker og løsningene i stor grad er science fiction.

En feil med store konsekvenser?

At EU ikke vil ha ni prosent CO2 i natur­gassen de brenner i hjemmene og gass­kraft­verk­ene, er forståelig, for CO2 er en glimrende brann­hemmer som gjør forbrenningen ineffektiv. Kontrakts­kravet har altså ingenting med klima å gjøre. Equinor kunne naturligvis latt være å bygge gass­behandlings­plattformen Sleipner T og bare sluppet CO2 ut i lufta, men den kommer til prosess­industriell nytte, og heller ikke dét har noe med klima å gjøre: Gassen pumpes ned i havbunnen for å presse ut mer olje og naturgass av feltene. Det lønner seg.

Nå i ettertid er imidlertid Sleipner T blitt til et inter­nasjonalt utstillings­vindu for klima­politikk, og danner mye av grunn­laget for CCS som «klima­løsning» – uten at det finnes noe tall­grunnlag for dette, hverken matematisk, teknologisk eller økonomisk. Alt er bare selv­bedrag og ønske­drømmer. Men hvem kan vel argumentere mot en million tonn CO2 lagret årlig? Jorden er reddet! Eller ikke.

Hva Equinors feil­rapportering skyldes og hvor lenge den har pågått, skal jeg være forsiktig med å si noe om. Det som imidlertid er sikkert, er at dette inter­nasjonalt anerkjente prosjektet har levert langt svakere resultater enn det klima­politikk­en i Norge og EU er bygget på. I tillegg har EU fått gass som brenner dårligere enn kontrakten tilsier, og det spørs om imperiet finner seg i et slikt kontrakts­brudd uten protester.

Dermed blir det nok vanskelig å begrave denne skandalen i under teppet av klimahykleri. Men du vil neppe få lese noe særlig om konsekvensene i andre aviser.

 

 

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.