Britenes finansminister Rachel Reeves ser ut til å havne i konflikt med Londons borgermester Sadiq Khan.

Bakgrunnen er at Reeves ønsker å utvide Heathrow Airport med en tredje rullebane. Dette misliker Khan, siden han mener dette gjør det vanskeligere å nå målet om Net Zero, et nullutslippssamfunn.

Sadiq Khan er klar til å lede et Labour-opprør mot Rachel Reeves på grunn av hennes støtte til en tredje rullebane på Heathrow flyplass., skriver The Telegraph.

Sir Sadiq forventes å gjøre det klart at han er motstander av Heathrow-utbyggingen allerede onsdag, når han svarer på spørsmål i London Assembly.

Det kommer etter rapporter om at finansministeren vil støtte den lenge forsinkede rullebanen som en del av et forsøk på å få liv i den kriserammede økonomien, i tillegg til å støtte planene om å doble kapasiteten på Gatwick og Luton.

Reeves sliter med populariteten blant britiske velgere, og det har vært antydet at hennes forhold til sjefen, statsminister Keir Starmer, er i ferd med å kjøles ned.

Forslagene om utvidelse av Heathrow vil trolig være politisk giftige for Labour, som har som mål å gjennomføre en drastisk reduksjon av karbonutslipp og nå Net Zero.

Sju statsråder, deriblant statsminister Sir Keir Starmer, energiminister Ed Miliband og miljøminister Steve Reed, har tidligere motsatt seg utvidelsen av Heathrow.

Tilhengerne av Labour-regjeringens plan om å bli «grønn» vil høyst sannsynlig motsette seg utvidelsen av Londons viktigste flyplass.

Climate Change Committee, som er regjeringens viktigste rådgiver i arbeidet med å redusere CO2-utslippene, advarte tirsdag mot å forhaste seg med å utvide flyplasskapasiteten uten først å gjøre selve flytrafikken mer bærekraftig.

En talsmann for Khan er tydelig i en uttalelse.

– Borgermesteren har lenge vært motstander av flyplassutvidelser rundt London – på grunn av den negative innvirkningen på luftkvalitet, støy og Londons evne til å nå netto nullutslipp innen 2030.

Høytstående parlamentarikere og aktivister har vært raske med å fordømme planene.

Ruth Cadbury, en Labour-parlamentariker og Heathrow-skeptiker som leder transportkomiteen, sa at regjeringen var «forhastet» når de forsøkte å presse gjennom tre flyplassprosjekter samtidig.

Climate Change Committee, som har en lovpålagt rolle som rådgiver for regjeringen, mener en flyplassutvidelse må kompenseres med reduksjon i utslippene.

Reeves kan komme til å støtte en tredje rullebane på Heathrow offentlig og gi uttrykk for sin støtte til Gatwick- og Luton-forslagene senere denne måneden. Finansministeren vurderer å gi uttrykk for sin støtte i en tale om økonomisk vekst, ifølge Bloomberg.

Etn utvidelse av Heathrow styrke Reeves påstand om at økonomisk vekst er førsteprioritet. Men for en stor andel av statsrådene er det Net Zero som er det viktigste.

Sir Keirs regjering ser ut til å være splittet i synet på Heathrow, basert på den siste avstemningen i Underhuset om saken i 2018, da syv av de nåværende medlemmene, eller omtrent en tredjedel av det totale antallet, gikk imot en nasjonal politisk erklæring som støttet en ny rullebane.

Paul McGuinness, leder for No 3rd Runway Coalition, sa at en eventuell søknad fra Heathrow ville ta flere år å behandle, noe som ville gjøre støtten fra regjeringen «meningsløs», og forklarte dette slik;

– Andre utvidelser i sørøst vil allerede ha gjort Heathrow-utvidelsen ulønnsom. Det vil ikke gi noen avkastning å investere i den, og det vil ikke være noe karbonbudsjett igjen til den.

Friends of the Earth sa at å støtte en ny rullebane ville være «enormt uansvarlig» og «gå på tvers av statsministerens løfte om å vise internasjonalt lederskap når det gjelder klimaendringer».

 

Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.