Danmarks Statistik kategoriserer annen generasjon innvandrere som danske og skjuler dermed omfanget av den demografiske endring og de medfølgende integrasjonsproblemer, påpeker Christian Marcussen, medlem av Danmarks Nationale Integrationsråd.
– Barnet blir plassert i kategorien «dansk opprinnelse», selv om det for eksempel har fire pakistanske besteforeldre – eller en mor av tyrkisk avstamning og en far som nylig har innvandret fra Syria, skriver Marcussen i Berlingske.
Fremmedartede kulturuttrykk fordanskes
Om de begår kriminalitet, sendes på koranskole eller må ha eget bønnerom på arbeidsplassen, så glir de inn i statistikken som personer av «dansk opprinnelse».
Denne statistikkføringen vil gradvis endre omverdenens forståelse av hva dansker og dansk kultur er. Kulturuttrykk som historisk er fremmede i Danmark, vil over tid gli inn som «dansk» og «normaliseres»; det vil efterhvert kunne bli mange «danske» barn på koranskoler.
Vi ser allerede utviklingstrekkene i Sverige; vi har fått «svenske» klaner, bander, leiemordere – og «no go»-soner fylt av «svensker».
Misvisende
Marcussen mener kategoriseringen bør endres:
– Dette vil i økende grad gi et misvisende bilde av den faktiske utviklingen. Dels i forhold til befolkningsfremskrivninger, men også i forhold til all integreringsstatistikk som ligger til grunn for beslutninger som tas.
«Dansk opprinnelse» i MENA
Antall barn av ikke-vestlige innvandrere som idag går inn i kategorien «dansk opprinnelse», har økt fra ca. 14.000 til 34.000 på ti år. Av disse har en stor andel muslimsk bakgrunn. I 2018 anslo Danmarks Statistik at det i 2060 vil være i overkant av 200.000.
Marcussen minner om at befolkningsfremskrivningene de siste tiårene «dramatisk har undervurdert» det faktiske antall innvandrere og efterkommere av dem.
Skiller seg fra majoritetsbefolkningen
Det ville være lett å kategorisere disse som barn med dansk opprinnelse hvis de statistisk sett lignet på majoritetsbefolkningen. Mye tyder på at dette ikke er tilfelle, skriver Marcussen:
– Tallene viser at de presterer dårligere enn jevnaldrende med dansk opprinnelse, og at det ikke skjer noen forbedring fra annen til tredje generasjon.
I tillegg kan vi forvente at deres barn – som alle barn – i stor grad vil adoptere foreldrenes religion og mange av deres kulturelle normer og verdier.
Vi vet at holdningene til ikke-vestlige innvandrere og efterkommere skiller seg vesentlig fra majoritetsbefolkningens på en rekke områder. Dette gjelder homofili, religionskritikk, bønn i arbeidstiden, sex før ekteskapet, kjønnssegregert svømming og mye mer.
Det er ingen grunn til å tro at disse barna på magisk vis vil forkaste foreldrenes synspunkter til fordel for holdninger på linje med majoritetsbefolkningens. Det er ikke slik verden fungerer.
Integrering vs. assimilering
Statistikkføringen kan også bidra til å skjule gapet mellom integrering og assimilering. Kriteriet for å bli betraktet som integrert, stanser i manges forståelse med at en innvandrer er integrert når han har fått seg jobb. Men det betyr ikke at vedkommende antar våre verdier og ellers glir naturlig inn i samfunnet og assimileres.
Velintegrerte muslimer tar utdannelse og får i mange tilfeller jobb på høyt nivå, også på beslutningsnivå. Men det betyr ikke nødvendigvis at de assimileres og tar beslutninger basert på våre verdier.
Kjøp Jean Raspails roman
«De helliges leir»!
Du kan også kjøpe den som e-bok.