Den 3. januar oppdaget Taiwan at en viktig internettkabel til sjøs var brutt like utenfor territorialgrensen av et skip som opererer med ulike identiteter. Det har lenge vært spådd at Kina vil starte et angrep med å innføre karantene mot Taiwan.
Fredag 3. januar, ca. kl. 12.40 lokal tid oppdaget Chungwha Telecom et strømbrudd i sin Trans-Pacific Express (TPE)-kabel, som selskapet eier og driver sammen med AT&T, China Telecom, China Unicom, Chunghwa Telecom, KT, NTT og Verizon.
Lokasjonen var like utenfor 12-sjømilsgrensen for Taiwans territorialfarvann, nord for den store taiwanske havnen Keelung, i den nordlige enden av øynasjonen Taiwan.
Ved å kutte en viktig kabel to uker før Trump innsettes, viser kineserne at de vil teste den nye administrasjonen. Kina har verdens største marine. Vil Trump tørre å konfrontere Kina i det de selv oppfatter som sin egen maritime bakgård?
Det var kinesiske skip som kuttet kablene i Østersjøen, både i oktober 2023 og i november 2024.
Skipet denne gang var det Hongkong-eide “Shunxing39” (IMO 8358427), registrert i Kamerun.
Taiwans kystvakt forsøkte å borde skipet, men høy sjøgang gjorde det vanskelig, og skipet unnslapp og satte kursen mot Sør-Korea. Der hersker det en uoversiktlig politisk situasjon. Det demokratiske partiet forsøker å avsette presidenten og stille ham for riksrett. Demokratene er under innflytelse av det kinesiske kommunistpartiet.
“Shunxing39” (IMO 8358427) skrur av transponderen og har operert med seks ulike identiteter.
Taiwan frykter at kuttingen av kabelen innvarsler en mer aggressiv kinesisk linje. Det blir Trump som må håndtere en krise under oppseiling.
I et intervju med Voice of America sa Ray Powell, direktør for Stanford Universitys Sealight-prosjekt, at det kinesiske fartøyet har operert mellom Keelung og Busan i Sør-Korea «under to forskjellige navn, to forskjellige flagg og seks forskjellige identifikasjonsnumre i løpet av de siste seks månedene».
Ray la til: «Å ha minst seks forskjellige registreringsnumre tyder på at dette skipet er opptatt av å være utenfor nettet eller vanskelig å spore … det er skjult bak et privat selskap basert i Hongkong med en eier i Kina og flagg fra afrikanske land, noe som holder de kinesiske myndighetene borte fra fartøyets aktiviteter».
Kina har bygget ut sin marine i rekordfart, uten at det har fått særlig oppmerksomhet, mens USA har forsømt sin. Trump lover å gjenoppruste marinen. Han ble spurt av Hugh Hewitt om han var en som ville satse på marinen.
President Trump sa: «Vi trenger skip. Og vi må kanskje gå en annen vei enn dere normalt ville gjort … Vi har ikke, vi bygger ikke skip lenger.
Vi pleide å bygge et skip per dag. Vi bygger ikke skip lenger. Vi vil komme i gang med det. Og kanskje vi kan bruke allierte til å bygge skip … Kina bygger, etter hva jeg har hørt, et skip hver fjerde dag.
Og vi sitter tilbake og ser på. Og vi har lidd enormt.
Under Bidens administrasjon var Green New Deal-byggingen det eneste han visste om, samt å gi bort penger og sette opp vindturbiner overalt …»
Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!
Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus. Du kan også kjøpe eboken her.