Flypassasjeravgiften skal helt bort, foreslår Senterpartiet i det nyeste utkastet til nytt partiprogram.

– I et langstrakt land som Norge er flytrafikk utrolig viktig. Da er det viktig å holde avgiftene nede og fjerne flypassasjeravgiften, sier stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik, som også er medlem i programkomiteen i Senterpartiet, til NTB.

I årets statsbudsjett kuttet regjeringen flypassasjeravgiften på innenlandsreiser. Men fortsatt må alle passasjerer betale 60 kroner for hver flytur i Norge og 342 koner for utenlandsreiser.

– Dette er en ny avgift som ble innført over natten da FrP og Høyre satt i regjering, noe vi kritiserte og mente var uansvarlig. Den skaper en stor belastning for bransjen, men til syvende og sist for passasjerene som er avhengig av å fly, sier Gjelsvik.

NHO-topp: Fantastisk!
Forslaget om å kutte avgiften er kommet inn i andreutkastet til Senterpartiets partiprogram for neste stortingsperiode, som legges fram denne uken.

På NHOs årskonferanse onsdag kunne Gjelsvik presentere det nye forslaget for direktør Eirik Lahnstein i NHO Luftfart.

– Dette er fantastiske og viktige nyheter. Flypassasjeravgiften er en skatt som ble innført over natten, uten noen form for utredning, og som både skattefaglig og miljøfaglig er helt feil, sier Lahnstein, som også har bakgrunn fra Senterpartiet.

Han mener en fjerning av flypassasjeravgiften er den viktigste enkeltsaken for å tilrettelegge for et godt flytilbud i Norge som ikke er for dyrt.

– Det vil bidra til å styrke den langsiktige vekstevnen i norsk økonomi og bidra til å gjøre mange lokalsamfunn mer attraktive.

Avinor i fundamental økonomisk krise
Selv om flypassasjeravgiften er blitt redusert i 2025, ligger det an til at avgiftene flyselskapene må betale for å bruke flyplassene, må økes.

Bakgrunnen er at Avinor sliter økonomisk. I august sa Lahnstein at selskapet mangler 1,7 milliarder kroner for å drive flyplassene ordentlig.

– Avinor er nå i en fundamental økonomisk krise. Vi mener at staten må ta hovedansvaret for å rydde opp i statlige Avinor, og at en eventuell fjerning av flypassasjeravgiften ikke må bli spist opp av at Avinor-avgiftene økes tilsvarende, understreker NHO-toppen.

Inn fra nord
Når det gjelder de andre partiene på Stortinget, har FrP foreslått å fjerne flypassasjeravgiften helt i sitt alternative budsjett for neste år. Venstre og MDG har foreslått å øke den.

I Senterpartiet var det fylkeslaget i Nordland som foreslo å ta inn en fjerning i partiprogrammet.

– Vi ser jo en situasjon rundt oss hvor Kastrup i København og Arlanda i Stockholm bygger seg opp. De tar store markedsandeler. En fjerning av flypassasjeravgiften er et grep for å sikre norsk luftfart i fremtiden, sier førstekandidat Bent-Joacim Bentzen for Senterpartiet i Nordland til NTB.

Han sier at de ønsker å styrke konkurransevilkårene for luftfarten.

– Sverige gjorde det samme i fjor og kunngjorde at de vil fjerne sin flypassasjeravgift som del av sin vekstpakke for industrien, påpeker Bentzen.

– En fjerning av flypassasjeravgiften er et grep for å sikre norsk luftfart i fremtiden. Det betyr flere flygninger og rimeligere billetter for folk.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.