At enkelte aviser bruker spesielle ord i sine overskrifter for å tiltrekke seg oppmerksomhet, er ikke noe nytt. «Click bait» er et velkjent fenomen. Men Dagbladet tar det hele et skritt lenger, og troner fortsatt eneveldig på toppen i å bruke ordet «sjokkerende» i sine overskrifter.

Jan Eric Møller er pensjonert journalist, vaktsjef og nyhetsredaktør.

Han tok 2. januar en titt på overskriftene i landets største aviser, og sjokket var stort – spesielt gjaldt det Dagbladet.

– Sjokk på sjokk i enkelte nettaviser 2. januar. På sjokktoppen tronet Dagbladet, med syv sjokktitler inntil klokken 18. Jeg vet ikke om det kom flere utover kvelden, for jeg var allerede da nærmest i sjokk selv, og våget ikke lese mer, skriver han i Journalisten.

Både Sol.no og Nettavisen fulgte godt opp med sine «sjokkerende» titler, ifølge Møller, som legger til at dette neppe er god journalistikk.

Om Dagbladet har slått sin rekord fra 2021, hvor de hadde 154 dager på rad med sjokk-titler på forsiden, vites ikke.

Men den gangen sa daværende Dagbladet-redaktør Alexandra Beverfjord at hun «slett ikke var sjokkert» over alle sjokkert-titlene.

– Vi skriver om oppsiktsvekkende nyheter fra inn- og utland, og over 100 artikler blir publisert på fronten av Dagbladet hver dag. Det er mange ord som går igjen, sa Beverfjord den gangen.

Hun så heller ikke noe behov for å redusere bruken.

– Sjokk er tradisjonelt et godt tabloid tittelord, sa hun den gangen til Journalisten.

Det ser dermed ut til at Dagbladet ikke har tenkt å slutte med sine «sjokkerende titler», heller tvert imot.

Det skal legges til at ordet sjokkerende forekommer ofte hos mange andre større medier også, blant annet VG og NRK.

 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.