Å dytte folk foran toget idet det kommer inn på stasjonen er blitt en sport noen har sans for. De er likegyldige til andres liv. En 23-åring gjorde det i New York nylig. En 42 år gammel mann kan ses bli dyttet ut rett før toget ruller inn. Overvåkingskameraene gjør at navn og ansikt blir kjent og han kan se frem til mange år i fengsel.

Men det er ikke bare dytting foran tog er en «sport». Også i Europa forekommer det. Svenskene er såpass bekymret at de vurderer nye forslag. Der faller eller hopper omkrig 20 mennesker om året foran t-banen i Stockholm. De fleste dør. Noen faller andre forsøker begå selvmord. Dagens Nyheter nevner ikke faren for å bli dyttet.

Nå er bymyndighetene såpass bekymret at de vurder å bygge heldekkende glassvegger med dører som korresponderer med t-banevognene, slik at dørene først går opp når t-banen kommer inn. Metroen i København har et slikt system. Den kostnaden kunne de ta fordi vognene er førerløse og går hele døgnet.

När det nu byggs nya stationer i tunnelbanan för första gången sedan tidigt 1990-tal så uppstår ett gyllene tillfälle att installera barriärer redan från början.

– Vi tittar särskilt på det när det gäller gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö där det ska bli förarlösa tåg. Där finns konkreta förslag på lösningar. Förvaltningen för nya tunnelbanan har utrett det och jämfört med andra system som i Köpenhamn och Elizabeth Line i London. I stort sett alla nya system som byggs innefattar plattformsbarriärer, säger Anton Fendert.

Den gule linjen vil ha seks stasjoner. Ifølge rapporten vil det koste 350 millioner svenske kroner å bygge plattformbarrierer på alle stasjonene. Det er imidlertid verdt å merke seg at plattformene vil være rette og kortere enn på de andre stasjonene i T-banenettet. Kostnaden for å bygge barrierer på eksisterende stasjoner vil derfor sannsynligvis bli en helt annen.

De 18 nye T-banestasjonene som er under bygging i Stockholm, er til en viss grad forberedt for barrierer. Anton Fendert forklarer at den tunge delen av plattformen som strekker seg ut over sporområdet, og der folk som faller på sporene kan klemme seg under for å beskytte seg mot togene, er forsterket for å tåle eventuelle barrierer.

En kan ikke unngå å tenke på at dette er myndighetenes holdning til en trussel: Forebyggende løsninger uansett kostnad.

En skal ikke se bort fra at dette også kommer til Norge.

 

https://www.dn.se/sverige/plattformsbarriarer-i-t-banan-kan-bli-verklighet-trots-enorma-kostnader/

 

 

Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus. Du kan også kjøpe eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.