Utdanningsminister Bridget Phillipson starter en gjennomgang for å «oppdatere» de britiske læreplanene.
Målet er en læreplan som gjenspeiler «mangfoldet i samfunnet vårt».
Phillipson har satt i gang for å «oppdatere» det som undervises i skolen, og lover å «blåse nytt liv i vår utdaterte læreplan», skriver The Telegraph.
Den nye læreplanen blir obligatorisk i alle offentlige skoler, og vil dermed ramme et stort flertall av britiske skolebarn.
Utdanningsdepartementet (DfE) sier rett ut at målet er en læreplan som gjenspeiler «mangfoldet i samfunnet vårt» og bidrar til å skape unge mennesker som «setter pris på mangfoldet» i Storbritannia.
Dette inkluderer an avkolonisering av ulike fag som anses for å være monokulturelle. Et eksempel er litteratur, som ifølge Labour-regjeringen har vært alt for fokusert på britisk litteratur.
Det skal fokuseres også på rase, i noe som minner mistenkelig om kritisk raseteori. Etnisitet vil få større plass i undervisningen sammen med ulike seksuelle preferanser og variasjon i kjønnsidentitet.
Prosjektet ledes av professor Becky Francis, en feministisk professor som i november sendte ut en oppfordring til undervisningseksperter om å komme med forslag til hvordan man kan nå målene med læreplanrevisjonen.
Francis er en tidligere punker som ble en kjent feminist. Hun kritiserte Tony Blairs regjering for «en besettelse av akademiske prestasjoner». Selv er hun mest opptatt av equity, altså utfallslikhet.
Blant annet har hun foreslått å fjerne aktiviteter som kan knyttes til middelklassen fra eksamen. Her nevner hun blant annet skiferier, teater og klassiske konserter. Francis har skrevet en rekke fagbøker, hvorav en stor andel fokuserer på gender, altså kjønnsidentitet.
Ulike fagforeninger har kommet med sine kommentarer, og krever blant annet at man fokuserer ekstra mye på mangfold i klasser som i hovedsak består av hvite elever, og å fjerne seg fra engelsk litteratur, som anses for tradisjonell.
Lærerforeningen NASUWT sier man må «bygge inn antirasistiske og avkoloniserte tilnærminger» i læreplanene, og anbefalte «inkluderende læreplaner som gjenspeiler ulike forfattere, kulturer og perspektiver».
Association of School and College Leaders advarte mot at «læreplanene i historie og engelsk i stor grad blir sett på som monokulturelle», og ønsket planene om «mer mangfold i læreplanene» velkommen.
National Association of Head Teachers så fordelen med å bruke variert lesestoff for å «undergrave rasistiske fordommer», spesielt når man «underviser i et klasserom med hvit majoritet».
Slik fortsetter det helt til Funmilola Stewart, som er leder for et «antirasisme»-team ved Dixons Academy Trust, går all in og krever full EDI (utfallslikhet, mangfold, inkludering).
Dette skjer mens amerikanske skoler går i helt motsatt retning, og stadig flere universiteter og selskaper sier opp hele DEI-avdelinger. (DEI og EDI er det samme, det er bare rekkefølgen på bokstavene som er annerledes.)
Kritikk fra opposisjonen
Sir John Hayes, tidligere utdanningsminister for Det konservative parti, sa at endringene ville «undergrave utdanningen av unge mennesker» av ideologiske grunner, og la til:
– Sannheten er at det finnes en kanon for engelsk litteratur, det finnes et faktagrunnlag for læring, og du kan ikke vri fakta slik at de passer din politiske agenda.
– Da risikerer man å undergrave utdanningen av unge mennesker og gjøre dem dårlig rustet for livet etter skolen.
Hayes er selv utdannet som historielærer, og advarte om at dette ville bidra til en «forvrengning av historien» av politiske grunner.
– Å late som om noen ting teller og andre ikke – det er rett og slett ikke intellektuelt stringent.
Gjennomgangen skal også skape større bredde i læreplanen, blant annet ved å øke tilgangen til musikk, kunst, idrett og drama, samt yrkesfag.
Planen er at den nye læreplanen skal bli ferdig utarbeidet i løpet av våren, slik at den kan settes i kraft fra neste skoleår.
Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus. Du kan også kjøpe eboken her.
Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.