Det pågår et drama i Østersjøen og Kattegat, hvor kinesiske og russiske skip blir mistenkt for kabelbrudd som kommer tettere og tettere. Finland og Estland er de mest pågående overfor skipene. Nå melder også Nato seg på. Underliggende er det snakk om en eskalering. Hvem sender et signal, og hva er budskapet?

Vil Kina og Russland fortelle de mest ivrige Ukraina-støttespillerne at de er sårbare under vann, hvor gjerningsmann er vanskelig på bevise og enda vanskeligere å straffe?

Det kan ikke utelukkes. Alle de nordiske land har vært blant Ukrainas ivrigste støttespillere. Det ville ikke være overraskende om russerne ville minne om hvilke ressurser de rår over, vel vitende om at det er lite Nato-landene kan gjøre.

Kinesiske «Yi Peng 3» fikk forlate Kattegat etter inspeksjon.

Nå er det et annet skip som er under mistanke, «Eagle S», og det er oppbrakt av finske myndigheter.

Finske myndigheter har nå tatt kontroll over skipet, og det vil bli ført inn i finsk farvann. Det er innført et tre kilometer bredt flyforbud i området, ifølge det finske mediet Yle. Havbunnen skal nå også undersøkes, ifølge danske TV 2.

Både skipet, shippingselskapet bak og mannskapet er under etterforskning.

Mediene skriver som om russerne er forpliktet til å følge vestlige sanksjoner slik at eksport av olje med tredjelandsskip er forbudt. Da ville Russlands økonomi kollapset. Russland gjør selvsagt hva de kan for å eksportere både olje og gass. Vestlige land har ikke myndighet over russisk eksport, og skip som har inngått kontrakter, kan seile fritt etter en avtale som går helt tilbake til 1856. Vestlige land ønsker å stanse skipene ut fra sikkerhetshensyn, men Russland opererer ikke alene. Landene som får kjøpt billig olje, er interessert i at trafikken fortsetter. De vil ikke la USA og Nato opptre som verdens politimenn, men det er den rollen de i økende grad har gitt seg selv.

16. desember varslet Reuters at ti Nato-land ville forsøke å stanse den russiske skyggeflåten.

Tolv vestlige land har blitt enige om tiltak for å «forstyrre og avskrekke» Russlands såkalte skyggeflåte av fartøyer for å forhindre sanksjonsbrudd og øke kostnadene for Moskva av krigen i Ukraina, sa Estlands regjering mandag.

Tiltakene ble avtalt av Tyskland, Storbritannia, Polen, Nederland, de fem nordiske landene og de tre baltiske statene, opplyser Estland, der lederne for den ti nasjoner store Joint Expeditionary Force skulle møtes tirsdag.

Vestlige land har innført sanksjoner mot en lang rekke skip som de mener brukes av Moskva for å unngå restriksjoner på eksport av russisk olje og andre laster. Fartøyene i skyggeflåten er ikke regulert eller forsikret av konvensjonelle vestlige leverandører.

«Vi tar samordnede skritt for å avskrekke Russlands skyggeflåte og unngå forsøk på å unndra seg sanksjoner», sier Estlands statsminister Kristen Michal i en uttalelse.

Danmark, Sverige, Polen, Finland og Estland vil begynne å sjekke forsikringsdokumentene til mistenkte skip som passerer gjennom Den engelske kanal, de danske sundene, Finskebukta og sundet mellom Sverige og Danmark, la han til.

Dette er nok som å kaste hansken til russerne.

USA/Nato og EU synes de har rett til å beslaglegge russiske frosne midler i vestlige banker. Rentene er allerede gitt til Ukraina.

Kabelbrudd kan ses på som payback.

I et intervju på Fox News sier general John Keane at russerne har 300 milliarder dollar i Vesten, mens Ukraina sitter på verdier for 26.000 milliarder dollar. Det er derfor en god handel for Vesten å satse på Ukraina. Men det spørs om Kreml deler det synspunktet.

Hva Kremls overlegninger går ut på, er det vanskelig å avgjøre. Kommunikasjonen er dårlig og skjemmes av propaganda også på vestlig side.

Vi kan anta at ikke alle kabelbrudd har naturlige forklaringer. I så fall demonstrerer Russland og Kina sin kapasitet til å påføre skade.

Norge er også i Kremls fokus etter at et russiske frakteskip gikk ned utenfor Spania. To sjøfolk druknet. Dmitrij Medvedev sier at et norsk skip kunne reddet mannskapet, men ikke gjorde det. Det bestrides av det norske rederiet, men anklagen gjentas av Moskva og kan tyde på en fiendtlig holdning i utgangspunktet som bare er blitt sterkere. Reuters skriver:

Et norsk rederi avviste fredag en anklage fra Dmitrij Medvedev, nestleder i Russlands sikkerhetsråd, om at rederiet skal ha nektet å redde sjøfolk fra et synkende russisk lasteskip i Middelhavet.

Medvedev hadde tidligere fredag anklaget det norskflaggede skipet «Oslo Carrier 3» for ikke å ha kommet sjøfolkene om bord på lasteskipet «Ursa Major», som utfører oppdrag for det russiske forsvarsdepartementets militære konstruksjonsavdeling, til unnsetning.

«Ursa Major» fikk problemer mandag og sank mellom Spania og Algerie. 14 av besetningen på 16 personer gikk i en livbåt.

Tre eksplosjoner rev gjennom skipet og slo hull i skroget i «en terrorhandling», uttalte skipets eier, Oboronlogistika, til det statlige nyhetsbyrået RIA onsdag.

Var det en terrorhandling? Det kan ikke utelukkes. Skipet fraktet materiell for det russiske forsvaret og er således et legitimt mål for Ukraina.

Medvedev anklaget «Oslo Carrier 3» for å ha nektet å hjelpe da skipet var i ferd med å synke.
«Et norskflagget skip, ‘Oslo Carrier 3’, nektet å ta om bord nødstedte russiske sjøfolk fra «Ursa Major» da det holdt på å synke i Middelhavet. Hva mer er det å forklare? Det kan ikke tilgis!» skrev Medvedev på sin offisielle Telegram-kanal.
Kremls talsmann Dmitrij Peskov tok også til motmæle og sa: «Hvis det er sant at det ikke ble gitt hjelp til dem som var i havsnød, var dette i strid med alle maritime lover og en skandaløs sak som fortjener total fordømmelse.»

Anklagen avvises som grunnløs av rederiet i Oslo:

Men Oslo-baserte Bulkship Management AS, som fører «Oslo Carrier 3» som en del av sin flåte, avviste Medvedevs beskyldning og sa at de hadde gitt assistanse.
«MRCC (Spanias maritime redningskoordineringssenter) beordret kapteinen til ikke å ta mannskapet fra fartøyet i nød om bord, ettersom redningsbåten deres var på vei», heter det i en uttalelse fredag.
«I mellomtiden ble livbåten sikret langs siden av fartøyet vårt til redningsskøyta ankom. Været var godt, ingen av mannskapet i livbåten ble skadet, og det var ingen overhengende fare for dem.»

Poenget er ikke om dette er sant, men om russerne i full offentlighet anklager et norsk skip for å ha unnlatt å hjelpe russere i havsnød.

 

https://www.reuters.com/world/europe/russias-medvedev-accuses-norwegian-flagged-vessel-refusing-help-sinking-ship-2024-12-27/

 

 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

 

Årets julegave – «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.