Regjeringen legger frem et forslag til ny vaksinelov hvor man ønsker å registrere dem som ikke har latt seg vaksinere. Ordet tvang nevnes ikke, men mange vil oppfatte en slik registrering som potensielt truende.
Regjeringen la lille julaften ut forslag til endringer i forskrift om nasjonalt vaksineprogram. Notatet er sendt ut på høring. Man ønsker å samle vaksinene i et vaksineprogram og fange opp alle grupper, også dem som har unnlatt å la seg vaksinere.
Ordet tvang forekommer ikke, men i kjølvannet av mRNA-vaksinene vil mange reagere på at myndighetene nå vil registrere hvem som ikke har latt seg registrere. Vi vet at flere ble utsatt for press og sågar tvang om å la seg vaksinere på jobb. Noen klarte å vri seg unna. Nå ønsker man å fange opp hvem det var. Slik kan loven leses.
Det er mye man kan bruke en slik informasjon til.
Innledningsvis slås det fast at man ønsker å gjøre covid-19 til en årlig vaksine:
Årlig vaksinasjon mot covid-19 for personer 65 år og eldre og yngre risikogrupper med inntil 25 pst. egenbetaling
Med tanke på alt som har kommet frem om vaksinenes manglende effektivitet, og at de svekker immunforsvaret, snarere enn å styrke det, er det påfallende at man reservasjonsløst vil innføre årlige covid-vaksiner. Mange vil motsette seg et slikt program, faktisk flere enn under pandemien. Historiene om sykdom og død som kan kobles til vaksinene, er mange ute blant folk.
Men det mest betenkelige er bruken av vaksineregisteret SYSVAK:
Departementet foreslår samtidig en endring i forskrift om innsamling og behandling av helseopplysninger i Nasjonalt vaksinasjonsregister (SYSVAK-registerforskriften) som er nødvendig for innføring av en påminnelsesordning for voksenvaksinasjonsprogrammet.
Forskriften kan leses i god tro, men en kritisk leser vil raskt oppdage at forbehold og motforestillinger mangler. Dem er det etter hvert blitt mange av under og etter pandemien og vaksineprogrammet. Men de blir ikke omtalt. De glimrer med sitt fravær. Da kan man gå ut fra at mange vil lese forskriften med helt andre øyne enn hva lovgiveren fremstiller den som.
Hensikten ligger begravet i språket. Lovgiver skyver «oppdraget» foran seg. I det følgende brukes kursiv for å fremheve hensikt.
På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet utredet Folkehelseinstituttet (FHI) i 2018 en modell for et vaksinasjonsprogram for voksne og risikogrupper. I utredningen fra 31. oktober 2018 anbefalte FHI å etablere et vaksinasjonsprogram for voksne og risikogrupper og uttalte blant annet at en samling av vaksinasjoner i et program ville gjøre det «(…) lettere å kommunisere behov for vaksiner til målgruppene», og videre at «(…) kunnskap og kjennskap til vaksinasjonsbehov i befolkningen totalt vil øke». Hovedmålene med et slikt program skal være å forbedre folkehelsen, redusere helsetjenestekostnader, utjevne sosiale ulikheter og styrke infrastrukturen for vaksinasjon. Programmet skal videre ha som mål å øke forebygging av sykdommer, redusere antibiotikabruk og sikre likeverdig tilgang til vaksiner.
Her blandes ønsker og motiv. Spørsmålet er: For hvem? Er det sikkert at myndigheter og pasienter har samme interesse? Kan det tenkes at myndighetene har ønsker og interesser de ønsker å skjule? Et betydelig antall vil svare ja på spørsmålet. Deres mistanke ble vakt, og de vil lese notatet som Fanden leser Bibelen, men dette har myndighetene selv bedt om ved sin manglende åpenhet.
Denne manglende åpenheten gjennomsyrer høringsnotatet, og det er grunn til å tro at mange vil reagere og se det som et fremstøt for WHOs ønske om registrering og utrulling av vaksineprogrammer. Hvis man har kartlagt hele befolkningen og registrert de uvaksinerte, kan det bli vanskelig å si nei ved neste korsvei.
«Smitte» og «helse» er to mektige våpen i hendene på dem som definerer begrepene. Nå trekker man inn vaksineprogram for barn og gravide. Det man risikerer, er at vaksineskepsisen i befolkningen vil øke, siden man ikke har tatt noen selvkritikk etter at man anbefalte mRNA-vaksine for gravide og barn.
I dag har vi et barnevaksinasjonsprogram for barn og gravide som er regulert i forskrift om nasjonalt vaksinasjonsprogram. Formålet er å forebygge alvorlig sykdom og død hos barn og unge, og å kontrollere utbredelsen av smittsomme sykdommer i samfunnet. Det er kommunene som har ansvar for å tilby vaksiner, og vaksinasjon skal gjennomføres i helsestasjon og skolehelsetjenesten. Barnevaksinasjonsprogrammet inneholder i dag 4 vaksinasjoner mot 12 sykdommer, samt mot tuberkulose for barn med særlig risiko. I løpet av de siste 20 årene er fire nye vaksiner lagt til i programmet (pneumokokkvaksine, rotavirusvaksine, HPV-vaksine og hepatitt B-vaksine). I mai 2024 ble kikhostevaksinasjon av gravide en del av programmet. Formålet er å forebygge alvorlig sykdom og død hos nyfødte. Barnevaksinasjonsprogrammet er gratis og har en svært god oppslutning i befolkningen. Behovet følger fødselskohortene og er forutsigbart fra år til år.
Robert Kennedy jr. kommer til å bli utnevnt til helseminister i USA. Han har lovet å gjennomgå samrøret mellom Big Pharma og føderale myndigheter. Hva hvis det kommer frem kompromitterende opplysninger om vaksineprogrammet i USA som til forveksling er lik det norske? Hva skal norske myndigheter i så fall si? Tror de at taushet fortsatt vil være holdbart?
Før korona var influensavaksiner det eneste organiserte tilbudet til voksne og risikogrupper. Regjeringen skriver at det samme gjør seg gjeldende for covid-19 som for influensa: Viruset muterer, og vaksinene må følge etter.
Vaksinasjon mot sesonginfluensa og covid-19 gir ikke langvarig beskyttelse. Vaksinenes sammensetning tilpasses også endringer i viruset, og vaksinene endres fra sesong til sesong, eller over tid. Risikogruppene gis derfor tilbud om vaksinasjon mot sesonginfluensa og covid-19 årlig. Hvilke grupper som har behov for vaksinasjon mot covid-19, og hvor ofte de bør vaksineres, er avhengig av hvordan smitterisikoen utvikler seg, og av vaksinenes egenskaper.
Ved å parallellkjøre influensavirus og covid-19, tar man høyde for at mRNA også bør eller må tas årlig, kanskje flere ganger årlig. De fleste har fått med seg at legene ikke lenger tilrår oppfriskningsvaksiner i samme grad som før. Men det er ikke spor av et slikt forbehold i forskriften.
Statens rolle
Historisk ønsker staten seg makt for å kunne utføre sin rolle. Kontroll gir mulighet for maksimal effektivitet.
Moderne overvåkingsinstrumenter gir helt nye muligheter for kontroll.
I et liberalt samfunn vil lovgiver være klar over at statens makt må tøyles, det vil ellers gå ut over borgernes frihet. Menneskene og staten har motstridende interesser.
(Men slik argumenteres det ikke i tillitssamfunnet som Erna, Jens og Støre har bygget. Hvis du ikke har tillit til dem, er du kanskje en trussel mot demokratiet? Mot deres demokrati.)
Hvem sine interesser veier tyngst? Founding Fathers i USA var ikke i tvil: Myndighetene utgjorde en trussel mot borgernes frihet, og deres makt måtte tøyles/temmes.
Det er den amerikanske modellen. Men i Europa fulgte den franske revolusjon en helt annen vei, og den endte med en sammensmelting av sosialisme – størst mulig lykke til flest mulig – og kontinental sentralisering. Storbritannia var en liberal øy med sin anglosaksiske pragmatisme. Skandinavia var under påvirkning av denne pragmatismen, men den innflytelsen er borte, og Storbritannia er ugjenkjennelig.
Tilbake står byråkratiet og en eneveldig stat, representert ved EU. Over EU står WHO, som er delvis privat, Davos, oligarker som Bill Gates, George Soros, FN, en haug med mektige NGO-er, rettsliggjøring av politikken, avnasjonalisering etc.
Trans er stikkordet: Politikken er blitt transnasjonal, og den beskriver seg selv som ideell. Hvis du motsetter deg det gode, betyr det at du selv ikke er god. Politikken er selvdefinerende og selvinnlysende. Den trenger ingen begrunnelse.
Denne avpolitiserte selvrettferdiggjøringen var en viktig del av 1960-tallets studentradikaler-oppgjør med det de kalte borgerskapets herredømme. Den som definerte reglene, satt med bukten og begge endene.
Nå har studentenes etterkommere selv konstruert et system som er langt mer maktfullkomment enn det borgerskapet noen gang klarte.
Der Michael Foucault analyserte fremveksten av det moderne kontrollregimet gjennom studier av fengselvesenet – oppbyggingen av straffesystemet, kan man i dag si at «smitte» og «helse» er de to vektorene som brukes til å skaffe seg uinnskrenket makt. For hvem vil motsette seg å forebygge og forhindre spredning av smitte?
Det finnes ingen reservasjoner i forskriften til vaksineprogram.
Hvem kan være uenig i slike formål?
Hovedmålene med et slikt program skal være å forbedre folkehelsen, redusere helsetjenestekostnader, utjevne sosiale ulikheter og styrke infrastrukturen for vaksinasjon. Programmet skal videre ha som mål å øke forebygging av sykdommer, redusere antibiotikabruk og sikre likeverdig tilgang til vaksiner.
Her har man bygget en autostrada. Det er bare å rulle ut:
I utredningen pekte FHI på at andelen eldre i den norske befolkningen er økende, og at det er et behov for å forebygge sykdom blant eldre for å bidra til produktivitet i samfunnet, og for å redusere smitte og forbruk av antibiotika. Gjennom å forebygge sykdom vil etterspørselen etter helsehjelp og kostnader for samfunnet reduseres.
Det gode er blitt det onde gjennom «negativer»
Dette kalles utilitarisme: størst mulig lykke til flest mulig. Det er en bærebjelke i velferdsstaten. Men for at den skal kunne kalles en sivilisasjon, må den romme noe mer: Den må ha et høyere formål. Samlebetegnelsen var nasjonen Norge, men den er vi blitt fortalt at vi må ofre for å skape et enda større fellesskap: EU og et globalt fellesskap.
Arkitektene bak dette prosjektet liker ikke å definere hva de avskaffer. De har gitt hatefulle betegnelser til noe av det kjæreste ved det nasjonale fellesskapet: å være nasjonal, kristen, konservativ, hvit, mann, er beheftet med negative konnotasjoner. Hvis du forsvarer disse kjennetegnene, er det du som er hatefull! Dette er et resultat av en systematisk, langvarig kampanje hvor man må følge godt med for å oppdage hvordan ting blir snudd på hodet, hvordan det som var nasjonens grunnlag, er revet vekk og gjort til noe hatefullt.
Dette er helt etter programmet til totalitære stater som Sovjetunionen.
Hvorfor har Hillary Clinton flere ganger har sagt at Maga-velgere må omprogrammeres?
Antivaksere er satt inn i samme «program».
Overvåkingsstaten og helse blandes sammen. Vi fikk et glimt av dette under pandemien, og i flere land er det et begynnende oppgjør på gang.
Men ikke i Norge.
Myndighetene forsøker å la covid-19 inngå i de vaksineprogrammene vi kjenner, uten å nevne at mRNA er en helt ny type vaksiner.
I senere anbefalinger har FHI også foreslått å inkludere koronavaksinen i voksenvaksinasjonsprogrammet. FHI vurderer at det fortsatt vil være behov for årlige oppfriskningsdoser av koronavaksine til eldre og risikogrupper.
Begrepet mRNA fremstilles som noe lite bemerkelsesverdig. Men å late som om mRNA er noe uskyldig og uunngåelig, er i seg selv truende.
Man ønsker å registrere hvem som ikke har latt seg vaksinere – og bruker ønsket om «påminnelse» som påskudd.
Nasjonalt vaksinasjonsregister, SYSVAK, er et ganske skremmende akronym.
For å kunne identifisere hvem som skal motta påminnelser, foreslår Folkehelseinstituttet at det tas utgangspunkt i manglende registrering i SYSVAK. For personer som er registrert i SYSVAK med minst én vaksine, innebærer dette å trekke ut opplysninger fra SYSVAK om manglende vaksinasjon med aktuell vaksine. For personer som ikke er registrert med noen vaksiner i SYSVAK (ca. 3 %), innebærer dette at opplysninger fra SYSVAK kobles med Folkeregisteret, slik at det trekkes ut informasjon om hvem som mangler vaksinasjon.
Man ønsker å vite hvem som kun har tatt én vaksine og hvem som har unnlatt å la seg vaksinere; metoden er å kjøre opplysningene mot Folkeregisteret. Man skal kjenne litt til den moderne overvåkingsstaten for å forstå hvilket potensial denne registreringen har til å identifisere de gjenstridige. Her snakker vi om en variert gruppe som kan subsummeres under PST-sjef Hans Sverre Sjøvolds nyord: anti-statlig.
SYSVAK er hjernen i systemet.
SYSVAK-registerforskriften regulerer et nasjonalt vaksinasjonsregister (SYSVAK) for mennesker jf. § 1. Forskriften er hjemlet blant annet i smittevernloven §§ 2-3 og 3-8 og helseregisterloven §§ 11 m.fl. Registerets formål følger av § 1-3, som lyder:
«Formålet med SYSVAK er å: 1. innsamle opplysninger til vaksinasjonsregisteret og innenfor forskriftens rammer behandle dem for å: – holde oversikt over vaksinasjonsstatus hos den enkelte, – følge opp og evaluere vaksiner og vaksinasjonsprogram i befolkningen, – holde oversikt over eventuelle bivirkninger etter vaksinasjon eller mistanke om slike, – fremskaffe informasjon til sentrale og lokale helsemyndigheter som grunnlag for å sikre en tilfredsstillende vaksinasjonsdekning i befolkningen, – gi norske myndigheter grunnlag for å bidra til internasjonal statistikk på nærmere avgrensede områder. – tilgjengeliggjøre vaksinasjonsstatus for behandlende helsepersonell.
2. drive, fremme og legge grunnlag for forskning med sikte på å utvikle og fremme kvaliteten på vaksiner og vaksinasjonsprogrammene som tilbys.»
Men all kunnskap har en dual use-komponent. Et samlet register over vaksinasjonsstatus for den enkelte kan brukes til å pålegge nye vaksiner, og til å mistenkeliggjøre en medarbeider som upålitelig.
Behandling er et ord med mange betydninger. Det var ikke uten grunn at nazistene laget ordet Sonderbehandlung – spesialbehandling – om gasskamrene. De ville slippe å si «gasset».
«Tilfredsstillende vaksinasjonsdekning». Tilfredsstillende for hvem?
Det sies eksplisitt at et slikt totalregister vil bli brukt til å sørge for at ingen i helsetjenesten unnslipper vaksinering.
Ved forskrift av 4. desember 2020 ble det gjort flere endringer i SYSVAKregisterforskriften. SYSVAK fikk et nytt formål om å tilgjengeliggjøre vaksinasjonsstatus for behandlende helsepersonell. I forskriften § 1-7 nr. 4, ble det inntatt en adgang til å registrere indikasjon for sesonginfluensavaksine, vaksine mot pandemisk influensa og vaksine mot covid-19. Videre fikk § 2-1 om helsepersonells dokumentasjons- og meldeplikt et sjette ledd om at vaksinasjon mot covid-19, influensa, pneumokokk og kikhoste meldes elektronisk til SYSVAK umiddelbart etter at vaksinasjon er gjennomført.
Umiddelbart etter at vaksinasjon er gjennomført.
Gravide skal også utsettes for covid-vaksine. At dette tas inn i forskriften, sier meg at de som skriver loven, er farlige mennesker.
Ved forskrift av 21. juni 2024 ble graviditet som indikasjon for vaksinasjon inntatt i § 1-7 om hvilke opplysninger SYSVAK kan inneholde. For enkelte sykdommer som for eksempel influensa, covid-19 og kikhoste, er det anbefalt vaksinasjon av gravide kvinner.
Den som har fulgt med på diskusjonen i utlandet, vil ha fanget opp urovekkende statistikk over spontanaborter og dødfødte. Møtes med fullstendig mørklegging av norske myndigheter og medier.
Uten medienes medvirkning ville aldri denne mørklegging fungert.
Taushetsplikt oppheves – til pasientens beste, selvsagt.
«Lovbestemt taushetsplikt er ikke til hinder for videreformidling av vaksinasjonsstatus til Nasjonal kjernejournal eller til helsepersonell som skal yte eller administrere helsehjelp i forbindelse med vaksinasjon». Bestemmelsen innebærer at FHI kan tilgjengeliggjøre vaksinasjonsstatus på individnivå til helsepersonell 9 som skal yte og administrere helsehjelp. Tilgang til korrekte vaksinasjonsopplysninger er nødvendig for å ivareta pasientsikkerheten til den enkelte, og nødvendig for forsvarlig helsehjelp i forbindelse med vaksinasjon, og spesielt ved introduksjon av nye vaksiner.
Spesielt ved introduksjon av nye vaksiner. Det høres ut som myndighetene gir seg selv en blancofullmakt for fremtiden. På bakgrunn av erfaringene med mRNA-vaksinene lyder dette truende. Myndighetene og mediene har ikke tillatt åpenhet, hverken om virusets opphav, tiltakene eller vaksinene. De har gitt seg selv strafferettslig og politisk immunitet, men vil frata befolkningen deres medisinske immunitet og politiske rettigheter.
Det mest oppsiktsvekkende og alarmerende er at det skal skje uten diskusjon, og uten oppsummering av erfaring og viten.
De vil ha frie hender for all fremtid.
Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!
Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus. Du kan også kjøpe e-boken her.