Det var full stans i togtrafikken i hele landet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Bane Nor sier togene skal gå som normalt igjen 2. juledag.
Feilen oppsto tidlig onsdag morgen og førte til at alle tog i hele landet sto bom stille. Først ved 20-tiden på kvelden onsdag begynte togene på enkelte strekninger å gå igjen.
Andre juledag ser det mye bedre ut.
– Flytoget har allerede begynt å gå, og den øvrige togtrafikken vil gå som normalt i dag, sier pressevakt Øystein Stavdal Paulsen i Bane Nor til NTB torsdag morgen.
Han sier det ikke kommer til å bli noen følgeproblemer med forsinkelser eller innstillinger som følge av den totale stoppen på landets togstrekninger onsdag.
Selve rotårsaken til feilen i kommunikasjonssystemet mellom togene og trafikkstyringssentralen er ennå ikke funnet, men dette vil ikke hindre at togtrafikken kan gå trygt og normalt igjen, da kommunikasjonen nå uansett fungerer igjen.
Alvorlig
– Det er alvorlig at togene står så lenge som de har gjort i dag, og jeg forstår at det er fortvilende for de reisende, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB.
Han sier at Samferdselsdepartementet vil følge opp denne saken med Bane Nor i etterkant, men at sikkerheten kommer først.
– Sikkerheten kommer først, og når Bane Nor vurderer at togene ikke kan gå, så er det fordi det skal være trygt på jernbanen.
Symptom på et større problem
Høyres samferdselspolitiske talsperson Trond Helleland er ikke imponert verken over samferdselsministeren eller Bane Nor.
– Bane Nor er inne i sin mest krevende periode. 2024 har ikke vært akseptabelt, sier Helleland i en kommentar til NTB.
– I januar lovet samferdselsministeren mer punktlige tog. Det har ikke skjedd. Punktlighet og regularitet har falt jevnt helt siden 2021, og stadig ser vi nye feil som skaper store problemer for de reisende. Det som er påfallende, er mangelen på redundans, det vil si reservesystemer som kan kobles på når noe går galt. Her må det gjøres en innsats fremover, sier han.
De store hendelsene det siste året er derfor bare et symptom på et større problem, mener han.
Varsler erstatningskrav
Flere togselskaper varslet onsdag kveld om at Bane Nor vil få erstatningskrav etter togkaoset.
Både Go Ahead, SJ Norge og Vy varsler krav etter togstansen, melder TV 2.
– Det tror jeg alle togselskapene kommer til å gjøre. Per nå har vi ikke oversikt over hvor store ekstrautgiftene blir, sier kommunikasjonsdirektør Randi Ness i SJ Norge til TV 2.
– Det er utrolig frustrerende og fortvilende når vi får sånne hendelser som dette, sier kommunikasjonsansvarlig Oda Riska i togselskapet Go Ahead, som drifter Sørtoget.
Også Vy sier de kommer til å ta opp eventuelle krav i etterkant med Bane Nor.
Ikke nok busser
Togselskapene jobbet over hele landet med å skaffe nok busser til å frakte passasjerer dit de skulle, men det var ikke nok kapasitet alle plasser.
Både SJ og Go Ahead måtte be passasjerene om å ordne alternative transportmidler på grunn av dette.
Vy ordnet maxitaxier for flere strekninger, men der de ikke fikk gjort dette, måtte de reisende selv bestille taxi. De reisende måtte selv legge ut for taxituren, få en kvittering og så deretter sende et krav til Vys kundesenter.
I flere medier meldte togpassasjerer på Oslo S om frustrasjon over dårlig informasjon fra Vy.
Ifølge Bane Nor skyldtes det at de rett og slett hadde problemer med å få folk til Oslo S fordi også deres egne ansatte ble rammet av togstoppen og ikke kom seg fram dit.
Ifølge NRK fikk passasjerer mellom Oslo og Bergen dekket flybillett fordi Vy ikke har fått satt opp buss på strekningen.
Feilen omfattet også trafikken så langt nord som på Ofotbanen.