Tre år etter å ha blitt ilagt en bot på nesten 400 millioner kroner av Miljødirektoratet har Norwegian vunnet fram i retten

Norwegian ble september 2021 ilagt et gebyr på nær 400 millioner kroner av Miljødirektoratet for angivelig ikke å ha oppfylt sine klimakvoteforpliktelser for utslipp i 2020.

Miljødirektoratet varslet Norwegian om en bot på nær 400 millioner kroner etter at direktoratet mente at Norwegian ikke hadde overholdt sine kvoteforpliktelser som det mente var gjeldende selv om flyselskapet på den tiden var midt i en omfattende restrukturering.

Likebehandling

Flyselskapet mente at det hadde innfridd sin plikt ved å tilby dividende, et pengebeløp som tilsvarte 5 prosent av verdien av kvotene som skulle ha vært levert, og argumenterte for at kreditorene skulle likebehandles.

– Den norske rekonstruktøren var tydelig i sin vurdering om at alle kreditorer skulle likebehandles, og gjorde det også klart overfor Miljødirektoratet at Norwegian ikke hadde noen mulighet til å særbehandle kreditorer – heller ikke i dette tilfellet, sa kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian da gebyret ble kjent.

Staten mente at kvoteplikten besto og at flyselskapet måtte levere kvoter for hele 2020-utslippet.

Staten må punge ut

Norwegian tok saken til retten i januar i fjor, og i en dom fra Oslo tingrett får flyselskapet medhold. Retten konkluderer med at Norwegian faktisk oppfylte sine forpliktelser ved å tilby dividende under rekonstruksjonsprosessen. Det var Dagens Næringsliv som omtalte dommen først.

– Etter norsk rett har Norwegian oppfylt sin plikt til å overføre klimakvoter for utslipp i perioden 1. januar til og med 17. november 2020, ved å tilby staten dividende i henhold til rekonstruksjonsplanen som Oslo byfogdembete stadfestet 12. april 2021, heter det i dommen fra Oslo tingrett.

– Klima- og miljødepartementets vedtak om overtredelsesgebyr av 16. desember 2022 er ugyldig, og staten må betale tilbake 400.420.644,84 kroner, med tillegg av forsinkelsesrenter regnet fra 3. april 2023, heter det videre.

Dommen er ikke rettskraftig.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.