En kvinne iført hijab er et av de mest sentrale bildene i en reklame for Julemarkedet i Trondheim. Det er ingen kristne symboler i reklamen, og noe kristent må en speide langt etter i resten av markedsføringen. Selv om julen er vår tusenårige, kristne høytid. Til gjengjeld blir det jul fra Kina, Tyrkia og Kenya – ja, fra hele verden.
Det hele avrundes med julefeiring arrangert av Irakisk forening, som nylig ble etablert av muslimen Karim Tahir fra Syria.
Julemarkedet i trønderhovedstaden arrangeres i år for 22. gang siden oppstarten i 2003. Det er sikkert mye hyggelig å oppleve i arrangementet, som strekker seg fra 4. til 21. desember, men hvorfor islamiseres og avkristnes også denne kristne tradisjonen? På samme vis som det skjer med olsokfeiringen ved Nidarosdomen, som nå kalles Olavsfest.
Hvorfor hijab for Julemarkedet
Derfor spurte vi ledelsen for Julemarkedet om hvorfor et bilde med en kvinne i hijab er et av de mest sentrale i markedsføringen:
«Jul er som kjent en kristen feiring. Hvorfor ser vi ikke et eneste kristent symbol i den reklamen, og heller ikke i annen markedsføring og reklame på nett?
Muslimer feirer som kjent ikke jul, og hijab er symbol på sharia, dvs. fundamentalistisk islam», skrev vi i en e-post til Kirsten Schulz.
Svar kom neste dag:
«Vi rekrutterer rundt 130 frivillige som bistår på Julemarkedet. Mange av disse er flyktninger som er nye i Norge. Her har vi blant annet et samarbeid med mottakssenteret og ulike frivillighetssentraler i byen. For mange nye i landet er det deres første møte med norsk arbeidsliv, og mange opplever et nytt fellesskap med ulike nasjonaliteter og norske frivillige. Alle får attest på at de har jobbet på Julemarkedet og kan ta dette med seg videre.
Vi ønsker å være et inkluderende og mangfoldig arrangement i hjertet av byen i førjulstiden som er til for store og små, alle nasjonaliteter og religioner som representerer byen vi bor i. Ønsker deg en fin førjulstid og velkommen til gode opplevelser på Julemarkedet i Trondheim. Med vennlig hilsen, Kirsten Schultz, Daglig leder og reiselivssjef, Managing Director, Trondheim Management AS / Visit Trondheim.»
Det var jo ikke svar på spørsmålet, så sendte igjen:
«Takk for svar, men du svarte ikke på spørsmålet:
Hvorfor brukes hijab i markedsføringen av vår kristne tradisjon, som et julemarked er?
Og: Hvorfor er det ingen kristne symboler i denne markedsføringen generelt, og heller ikke et ord om hva slags tradisjon advent og vår tusenårige julefeiring er? Mvh. Bente Haarstad»
Nå har det gått en hel arbeidsdag og vel så det, så det er ikke sikkert Julemarkedet egentlig hadde lyst til å svare på spørsmålet om hijab og jul, men om det kommer, så skal vi føye det til.
Lederen for Trondheim Management og Julemarkedet er for øvrig tysk, opprinnelig fra Hamburg.
Feirer jul i Kina, Tyrkia og Irak
Imens planlegger Julemarkedet en heidundrende mangfolds-feiring på markedets siste dag, lørdag 21. desember. Da avrundes nyskapningen «Verdens Jul», som har vært arrangert hver dag under julemarkedet, med fokus på ulike av verdens land, og slett ikke bare kristne.
«Hver dag i LilleLavvoen på Julemarkedet kan du oppleve jul og høytidstradisjoner fra ulike land og kulturer», skriver de på sine nettsider, og garderer dermed ved det lille ordet «høytidstradisjoner». For hvor omfattende er egentlig julen i land som Tyrkia og Kina? Sistnevnte er en totalitær, ateistisk stat hvor de få kristne (2–4 % av befolkningen) blir forfulgt, mens de kristne i Tyrkia er utryddet, og det på det mest brutale vis, avsluttet med nedslaktningen av 1,5 millioner kristne så seint som for vel hundre år siden, i det armenske folkemordet. Tyrkia var opprinnelig et kristent land, het Anatolia og det Bysantiske riket, med Konstantinopel som hovedstad.
Julemarkedet bruker bilde av kvinne i hijab også når de reklamerer for «jul» i Tyrkia:
Ansvar for mangfoldsfeiringen og «Verdens jul» ble delegert til den såkalte Språk- og kulturfestivalen, som arrangerer feiring av fremmede kulturer opptil mange ganger årlig i Trondheim, og nå altså også på trøndernes julemarked. Bak den festivalen står ikke minst mange muslimer. Tyrkiske Gülen-tilhengere (de liker også hijab), men også utpregede islamister og andre som fremsnakker islam, er pådrivere for denne «kulturfestivalen», som ikke synes interessert i kulturen til landet de har flyttet til.
Språk- og kulturfestivalen arrangeres av og fremsnakkes av mange enkeltpersoner og organisasjoner som synes å ha fremsnakking av fremmedkulturer og islam som sitt viktigste prosjekt. Som irakeren Farooq Isam, som 22. august i år takket festivalen, Den irakiske foreningen og primus motor Karim Tahir på Facebook:
«Til familien vår i Trondheim («familien» av muslimer/irakere). Blir veldig glad for å møte dere på Språk- og Kulturfestivalen i Trondheim på lørdag. Jeg skal være med kjære Den irakiske foreningen i Trondheim i det irakiske teltet. Velkommen alle dere jenter og gutter og alle familiene våre og viktigst av alt kom med barna la dem nyte denne festen.
Den hardtarbeidende Karim Tahir og det fantastiske teamet til det irakiske samfunnet, jeg er takknemlig for invitasjonen.» (oversatt fra arabisk)
For hvem bryr seg om norsk kultur, selv om man har etablert seg i Norge?
Farooq Isam driver, som så mange i denne «bransjen», også en såkalt frivillig organisasjon, NGO-en Fakkeltog, som sikkert sponses helhjertet av våre skattepenger. Karim Tahir søkte asyl i Norge i august 2016 og sitter i dag i Trondheim bystyre for Arbeiderpartiet. Han politianmeldte Document da vi stilte spørsmål ved hvorfor vår største kristne festival, Olavsfestdagene, nå ansetter muslimer som Tahir. Anmeldelsen ble henlagt. Men foreningene han er involvert i, hyres nå i det som også skulle vært en kristen manifestasjon: et julemarked i adventstiden.
Hele verdens jul i Trondheim
Arrangøren av Julemarkedet i Trondheim skriver altså at «den fargerike minifestivalen Verdens Jul er et av høydepunktene på årets Julemarked, og at dette er «en magisk reise gjennom høytidsfeiringer fra hele verden». Verdens Jul arrangeres i samarbeid med Språk og kulturfestivalen hver bidige dag, så en sørger for at ingen unnslipper satsingen på fremmede kulturer. Og på siste markedsdag kulminerer det hele i en stor mangfoldsfeiring, igjen:
«Høydepunkt: Verdens Jul Fest – lørdag 21. desember.
Denne dagen blir det ekstra feststemning på Torvet! Festen starter kl. 15.30 på Torvscenen med dans fra Bangladesh og Mexico, en kurdisk minikonsert, festtale og gløggservering. Deretter fortsetter vi i Lillelavvoen, hvor Irakisk forening Trondheim byr på spennende aktiviteter, musikk fra en internasjonal spilleliste, og vi pynter juletreet med ting laget gjennom ukene.
Velkommen til en unik feiring av verdens mangfold og julens magi midt i hjertet av Trondheim!»
Rekrutterte muslimer og utlendinger
Hva er galt med trøndersk og norsk jul, egentlig, i Norge? Og hvordan har islam og annet antinorsk og kanskje også antikristent fått plass i det som skal være trøndersk adventstradisjon? Kan det være at man har ansatt den slags influensere også der, akkurat som i Olavsfest? Jo da, før nevnte Karim Tahir var ansatt som frivilligkoordinator for Julemarkedet alt i 2019, tre år etter at han søkte asyl i Norge, og Adresseavisen laget som alltid en meget begeistret reportasje om «mangfoldet».
«Karim Tahir er koordinator for de frivillige gjennom Løkkan frivilligsentral, og samarbeider med Midtbyen Management. Han har rekruttert flere av de frivillige med utenlandsk bakgrunn», skriver Adresseavisens Kjerstin Rabås om muslimen fra Syria og Irak som har fått lederjobb for det som skulle ha vært en kristen førjulstradisjon, og det etter kun tre år som asylsøker i landet. Og som tydeligvis bruker det til å rekruttere stadig flere som ham selv, som altså verken er norske eller kristne. Norsk i betydningen etnisk og kulturelt norsk.
Men hva med oss nordmenn, da, og ikke minst kristne nordmenn. Skal vi få lov til å beholde vår kultur, religion og våre tradisjoner? Eller er det over og ut?
Kanskje ledelsen for Julemarkedet, og andre ledere, bør lese seg opp på hvordan det er for kristne og ateister i for eksempel Irak. De kan begynne med denne saken publisert 17. desember:
Horror – om skjebnen som møter de som forlater islam i Irak og blir kristne.
Det er forresten ikke mange kristne eller ateister igjen i de landene som blir overtatt av «fredens religion».
Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!
Årets julegave – «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus.
Årets julegave – «Sokrates’ forsvarstale» som nedtegnet av Platon.
Årets julegave – «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus.