Overgangsteamet til USAs påtroppende president Donald Trump planlegger kutt i støtten til elbiler og ladestasjoner, og reversering av Biden-administrasjonens strengere utslippsgrenser for klimagasser, viser et strategidokument fra Trump-teamet som Reuters har sett.
Hensikten er å øke den amerikanske bilproduksjonen, og i henhold til dokumentet vil Trump-administrasjonen også øke hindrene for import av biler, komponenter og batterimaterialer fra Kina, melder det amerikanske nyhetsbyrået.
Anbefalingene, som ikke tidligere har blitt rapportert, kommer idet den amerikanske overgangen til elektriske kjøretøyer går i stå og Kinas sterkt subsidierte elbil-industri fortsetter å øke, delvis på grunn av sin overlegne batteriforsyningskjede.
Trump hadde lovet å avblåse kampanjen for elbiler og krigen mot bensin- og dieselbiler under valgkampen.
Overgangsteamets plan vil omdirigere penger som nå strømmer til å bygge ladestasjoner og gjøre elbiler rimelige, til nasjonale forsvarsprioriteringer, inkludert å sikre Kina-frie forsyninger av batterier og de kritiske mineralene for å bygge dem.
Omleggingen av politikken gjøres også av strategiske grunner:
Mens batterier, mineraler og andre elbilkomponenter er «kritiske for forsvarsproduksjonen», er ikke elbiler «og ladestasjoner det», heter det i dokumentet.
Produsenter av drivstoffbiler vil få det enklere enn under Biden:
anbefalingene fra overgangsteamet vil gjøre det mulig for bilprodusentene å produsere flere bensindrevne biler ved å reversere utslipps- og drivstofføkonomistandardene som Biden-administrasjonen gikk inn for. Overgangsteamet foreslår å flytte disse forskriftene tilbake til 2019-nivåene.
Dokumentet anbefaler også at California skal hindres i å fastsette egne utslippskrav, fjerning av kravene til at føderale etater skal kjøpe elbiler, og avvikling av programmer for innkjøpt av elektriske militære kjøretøy, skriver Reuters.
Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!