En rekke vestlige land varsler at de nå vil begynne å sjekke forsikringspapirene til den såkalte russiske skyggeflåten som frakter russisk olje gjennom Østersjøen og Den engelske kanal. Det er et risikabelt forehavende. Hvis skipene er i internasjonalt farvann, er det tvilsomt om landene har rett til å inspisere dem, enn si stanse dem.

Tiltakene ble vedtatt av Tyskland, Storbritannia, Polen, Nederland, de fem nordiske landene og de tre baltiske statene, opplyser Estland, der lederne for den 10-nasjonale Joint Expeditionary Force skulle møtes på tirsdag.

Vestlige land har innført sanksjoner mot en lang rekke skip som de mener brukes av Moskva for å unngå restriksjoner på eksport av russisk olje og annen last. Fartøyene i skyggeflåten er ikke regulert eller forsikret av konvensjonelle vestlige leverandører.

«Vi tar samordnede skritt for å avskrekke Russlands skyggeflåte og unngå forsøk på å omgå sanksjonene», sier Estlands statsminister Kristen Michal i en uttalelse. (Reuters)

USA har lagt press for at skipene skal stanses. Det legges ikke skjul på at hensikten er å gjøre transporten besværlig. Men det landene risikerer, er å skape situasjoner som kan blir farlige.

Det vestlige land ikke oppnår på slagmarken, forsøker de å kompensere ved å stanse russisk eksport eller beslaglegge russiske tilgodehavender.

 

Kjøp boken av Alf R. Jacobsen! Kjøp e-boken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.