Tre smågutter tente på vakre Stjørdal stasjon 20. januar 2024. Deretter brant det igjen i juli. Nå har Bane NOR bestemt at klenodiet fra 1902 ikke skal gjenreises, men at det blir bygd et moderne bygg på toppen av de gamle murene. Arkitektopprøret og folk flest raser mot forslaget.

Verneverdig jernbanestasjon

Stasjonsbygningen i Stjørdal, nord for Trondheim, ble bygd i sveitserstil i 1902 og var tegnet av den kjente jernbanearkitekten Paul Armin Due. Bygget var vernet, ifølge Bane NOR.

Paul Armin Due tegnet rundt 45 jernbanestasjoner i årene 1900–1909. Mange på Bergensbanen, som Flå og Ål stasjon, og ikke minst mange på Nordlandsbanen. Her var noen i jugendstil, men mange av de vakreste byggene i Trøndelag består av Dues mange jernbanestasjoner i sveitserstil. Som den i Stjørdal.

Stjørdal stasjon i mai 2013, en jernbanestasjon på Nordlandsbanen, tegnet av Paul Armin Due og åpnet i 1902. Foto: Bente Haarstad

Lørdag 20. januar 2024 ble stasjonsbygningen i Stjørdal skadet i en påsatt brann. Det viste seg at brannen skyldtes tre mindreårige gutters lek med lighter på venterommet. Det var videoovervåking som knytter de tre til åstedet.

Lek med lighter

Eller som Adresseavisen skrev i januar:

«Brannen trolig påsatt ved et uhell av tre mindreårige som lekte med lighter.»

Og politiet og NRK:

– Ut i fra deres forklaring synes ikke dette å være gjort med vilje. De involverte holdt på med lighter, som brått ble svært alvorlig. Det skal ha vært gjort forsøk på å slukke brannen før de forlot stedet, sa jourhavende politiadvokat Christian Spets ved Trøndelag politidistrikt til NRK dagen etter brannen.
En kvinne som bodde i leilighet over stasjonen, ble evakuert, og brannvesenet bidro til å redde ut to katter.
De involverte blir «ivaretatt og fulgt opp», ifølge politiet, skrev NRK.

Den som har vedovn, vet hvor vanskelig det kan være å få satt fyr på ved, men disse klarte altså å tenne på en jernbanestasjon. De er mindreårige, under 15 år, og vil derfor ikke bli straffeforfulgt.
Det er ikke oppgitt noe om landbakgrunn.

Stjørdal stasjon 30. mars 2024, to måneder etter at den ble påtent av tre mindreårige gutter. Foto: Bente Haarstad.

Mens bygget var under rehabilitering etter brannen i januar, tok det igjen fyr i bygget 22. juli 2024, og bygget ble totalskadet. Brannen brøt ut mens bygningsarbeiderne var på sommerferie og det ikke var aktivitet på stedet.

Stjørdal stasjon, to dager etter den andre brannen, 22. juli 2024. Foto: Bente Haarstad.

Deretter så det slik ut på Stjørdal stasjon. Det er ikke mye igjen:

Stjørdal jernbanestasjon 30. august 2024, etter to branner, én i januar og én i juli 2024. Den første ble påtent av tre smågutter. Den andre ble visst ikke oppklart. Foto: Bente Haarstad

Og deretter slik:

Det var veldig lite igjen av stasjonsbygningen på Stjørdal stasjon 26. november 2024. Men det ble visst fortsatt jobbet under plasten. Foto: Bente Haarstad.

Bare sikringsarbeidene og forsøket på å redde stumpene har sannsynligvis kostet store summer. Nå er det klart at det ikke blir noen gjenreisning av den ærverdige, gamle jernbanestasjonen. Franskmennene klarte å gjenreise katedralen Notre-Dame, men lille Stjørdal jernbanestasjon er visst nå oppgitt for gjenreisning. Selv om fylkesantikvaren i Trøndelag tidligere i år lovte å bidra med kompetanse og rådgivning i dokumentasjons- og gjenoppbyggingsarbeidet, dersom det lot seg gjøre.

Fylkesantikvar ville bidra til gjenreisning

– Det er veldig trist når verneverdige bygninger brenner. Det er mange som har et sterkt forhold de de vakre jernbanestasjonene på Trønderbanen, og jeg håper virkelig at bygningen kan berges etter brannen. Stasjonene er viktige bygninger i småbyer og bygder, og flere av lokalsamfunnene utviklet seg nettopp med grunnlag i at stedet ble et stoppested på jernbanen, sa fylkesantikvar Anne Bjørg Svestad til Adresseavisen etter den første brannen, og understreket at hver enkelt stasjon fra tidlig på 1900-tallet er spesielt verdifulle.

Noe som i høyeste grad fremkom i kommentarfeltene til ulike lokalaviser etter brannen. Ønsket om gjenreisning må nesten sies å ha vært massivt. Det samme etter brann nummer to. Og det samme etter at Bane NOR sist uke la frem skisser av hvordan de ser for seg Nye Stjørdal Jernbanestasjon. Det vil si en moderne bygning, bygd på restene av den gamle.

Utkast for av ny jernbanestasjon i Stjørdal, på restene av gamle Stjørdal stasjon fra 1902, som var tegnet av Paul Armin Due. Illustrasjon: Bane NOR/PKA arkitekter.

«Minner meg mer om «hvordan sette opp noe billigst mulig ræl, uten at det blir klager fra publikum. Bygget var/er verneverdig av en grunn, og da må det settes tilbake til opprinnelig stand», skrev Fridtjof da Stjørdalens Blad/Bladet delte saken på Facebook.

Mens Bjørn påpekte:

«Nei, dette blir for dumt. Den bevaringsverdige bygningen må gjenoppbygges og tilbakeføres til opprinnelig tilstand. Skjerpings, Bane NOR!«

Mindre ble ikke kritikken da Arkitekturopprøret delte forslagene i egen Facebook-gruppe med over 40.000 medlemmer.

Stjørdal styggere for hvert bygg de smeller opp?

«Stjørdal er en ekstremt stygg by. Og den blir styggere for hvert bygg de smeller opp der,» skrev Saher Sourouri, en av lederne i gruppen som vil at det skal bygges mindre klosser og mer vakre bygg. Videre skrev Sourouri:

«Det er ytterst få igjen av historisk arkitektur der. Og ikke nok med det: nydelige Stjørdal stasjon brant ned tidligere i år.
Hva gjør statlig eide Bane NOR da? Tar de ansvar?
Nope, de lanserer i stedet en billig parodi på den gamle stasjonen og forsøker på pinlig vis å selge det som «moderne, men vi ønsker å bringe med historien videre».
Dette er elendig oppførsel av Bane NOR. Her stjeler de det lille som måtte være igjen av sjel og historie i Stjørdal.
De bør ta seg kraftig sammen, ta ansiktet ut av den velfylte pengepungen sin og rekonstruere det som brant ned.»
Blir ikke gjenreist

Men nei. Det ligger altså ikke an til at den 122 år gamle bygningen blir gjenreist. Document spurte regionleder Tore Arntzen i Bane NOR Eiendom om hvem som tok avgjørelsen om at bygningen ikke skal gjenreises som den var, og hvorfor. Og hva er prisforskjellen på å bygge delvis nytt, fremfor å gjenreise den gamle stasjonen? Og hva de har å si til de utrolig mange som helt fra første brann erklærte at de ville ha den gamle bygningen tilbake.

Vi fikk svar, men noe kortfattet:

«Vi har utarbeidet en mulighetsstudie med noen alternativ. Det som skjer videre, er bearbeiding av valgt konsept, som blir grunnlag for byggesøknad. Avgjørelsen for valgt konsept ble tatt av oss i Bane NOR Eiendom. Og vi mener at valgt konsept ivaretar historien samtidig som det legger til rette for fremtidige behov.
Det er ikke innhentet priser enda. Det vil alltid være forskjellige meninger ift gjenoppbygging uansett valg. Brannårsak til den siste brannen er ikke funnet,» svarte Arntzen, som viste til politiet når det gjelder oppklaring av den siste og mest fatale brannen.

Siste brann ikke oppklart

Der har vi ikke oppnådd kontakt med riktig person ennå, men politiet har i flere andre instanser sagt at brannårsaken ikke lar seg oppklare. Alle overvåkningskameraene var kanskje nedbrent, de også?

Til Stjørdals-Nytt og MN24 har regionleder Arntzen sagt mer om dette med å «bringe historien videre» i forslaget som det nå skal arbeides videre med:

– Vi ønsket å ha med mest mulig om historien videre, og det vi landet på, er identisk med det bygget som sto der både når det gjelder størrelse, fotavtrykk, vinkler og høyden på andre etasje. Vi mener dette er det beste alternativet med tanke på å bringe historien videre, samtidig som man legger til rette for å oppdatere bygget slik at det blir et pent og moderne bygg, sier Bane NOR-lederen.

– Maken til svada, kommenterte Arkitekturopprørets Saher Sourouri til den uttalelsen.

 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.