En elbil av merket NIO EL6 står parkert i Stockholm den 6. desember 2023. Foto: Pontus Lundahl / TT / NTB.

I serien «alt går galt med det grønne skiftet» har vi kommet til 16. kapittel, hvor man atter ser nok en komisk bieffekt av grønn planøkonomi som ingen med offentlig ansvar klarte å forutsi – fordi all risikovurdering og konsekvensutredning er fjernet: Sverige tappes for brukte batteribiler. Milliarder er pøst inn i subsidier, og nå eksporteres denne verdien til andre land. «Vi såg det inte komma!»

Det er Carup.se som melder om denne merkverdige saken: Det blir stadig færre elbiler på svenske veier fordi eksporten av brukte batteribiler har økt med 85 prosent. Rundt 15.000 brukte batterbiler er eksportert ut av Sverige, og det gjelder særlig horder av leasingbiler innkjøpt på støtteordninger. Etter tre eller fire år leveres disse bilene inn og blir solgt ut av landet, og særlig Polestar 2 og Volkswagen ID.4 er populære.

Som i resten av Europa er kjøpefesten på nye biler midlertidig over etter at mange subsidieordninger er avskaffet, og siden den svenske krona også har falt mot euro, blir det mer å hente for biloppkjøpere i land med euro. Og det er ikke det eneste rotet som ligger bak fenomenet.

Mye dyrere å produsere elbiler enn drivstoffbiler

Med høyere vekt, kortere og variabel rekkevidde, liten lastekapasitet, lang fylletid og ekstremt kostbar batteripakke er dagens elbiler fortsatt et mindreverdig produkt i forhold til drivstoffbiler. Elbilene har også problemer med kvalitet, tilbakekallinger og kostbare deler, hvis delene overhodet finnes. Likevel er batteribilene rundt 40–50 prosent dyrere å produsere. De er derfor objektivt sett ikke konkurransedyktige og burde derfor logisk sett være uselgelige til andre enn rene aktivister – litt som Citroën på 1970-tallet.

Klimapolitikere har imidlertid vedtatt at publikum skal preferere disse bilene, selv om miljøeffekten er høyst diskutabel og forbrukstest visstnok skal være dårlig for miljøet. Myndighetene i hele EU bruker enormt med ressurser og penger for å «oppdra» befolkningen, skjule problemene og subsidiere batteribilene så de ser ut som et bedre produkt enn drivstoffbiler. Fordi klima.

Både i Sverige, Tyskland og andre EU-land har nå disse enorme subsidiene blitt nedskalert og avviklet – litt fordi det er sløsing med skattepenger som trengs andre steder, men mest fordi politikerne hadde overbevist seg selv om at «batterirevolusjonen» heretter vil gå helt av seg selv. Det var feil. Men i annerledeslandet Norge videreføres ekstreme avgiftskutt, siden man ikke lenser penger ut av budsjettet, man bare gjør at penger ikke kommer inn i statskassa. Norges vei til salgssuksess på elbiler var altså helt unik, og kan ikke kopieres av andre land.

Det norske bilmarkedet ble ødelagt på en helt spesiell måte

I Norge kunne de politisk beordrede batterbilene selges til full pris uten subsidier, som eneste land i Europa. I stedet fjernet mydighetene alle de sinnssyke, særnorske bilavgiftene, inkludert 25 prosent moms. Deretter økte man CO2-avgiftene til det avsindige på drivstoffbiler og hybridbiler som allerede hadde avsindige avgifter, så de ble uselgelige. I tillegg brøt det ut batteribil-priskrig mellom EU, USA og Kina midt iblant oss. Resultatet av sabotasjeaksjonen var kjøpefest.

DETTE er årsaken til «det norske elbilmirakelet», ikke at «tiden for fossilbiler er over». Og dette gjør at norske elbiler ikke er like fristende å eksponere: Selv om den norske staten taper f.eks. en kvart million avgiftskroner på en bil, så er nybilprisene de samme. Det ligger mer verdi for bruktbilselgere i at den svenske staten har senket nybilprisene med «bare» 70.000 subsidiekroner på biler med nybilpris mellom 280.000 og 700.000 kroner. Skjønner?

En ensidig desinfomasjonskampanje

Kampanjen for å få batteribiler til å se «billige» ut er altomfattende og intens, også fra bilbransjen, som kutter priser og selger med tap for å demme opp for kinabilene. Ingen bilorganisasjoner som NAF eller KNA har advart medlemmene sine om hva som foregår, samtidig som myndighetene subsidierer «frivillige organisasjoner» som «Elbilforeningen» for å spre hemningsløs propaganda på sosiale medier.

Norsk Elbilforening ser ut som bare nok en uskyldig interesseorganisasjon for batterifolket, som fremmer elektrisk mobilitet og vil gjøre «alt de kan for at elbil skal være for alle». Og det høres jo fint ut, helt til man leser videre.

– Elbilforeningen er både en forbrukerorganisasjon og en miljøorganisasjon. Verden står overfor en enorm miljøkrise. Avhengigheten av fossil olje, kull og gass skaper farlige klimaendringer som truer livsgrunnlaget til mennesker over hele verden.

Dette er et «klima-credo» som messes i alle offentlige sammenhenger som et «hare krishna». Alle offentlige papirer innleder med dette religiøse budskapet, også Elbilforeningen. For Norsk Elbilforening er egentlig et politisk verktøy, som ikke bare vil gjøre det lettere for folk å velge elbil frivillig, slik interesseorganisasjoner gjør. De er et politisk verktøy som vil TVINGE alt og alle til å kjøre på batteri, enten man vil eller ikke. Og de har 54 ansatte (!) og budsjett på 110 millioner kroner som gjør at de kan være overalt på sosiale medier med politisk propaganda. Det er her de skiller seg fra f.eks. KNA, som ivaretar interessene til medlemmene, men ikke vil tvinge noen til noe som helst.

Sånn er det ubehagelig ofte i hverdagen også. Drivstoffbileiere synes alle skal få kjøre det de har behov for. Elbileiere synes alle bør tvinges til å være som dem. Det er imidlertid ingenting som kan stoppe fakta fra å være fakta: Batteribiler er dyrere å produsere, har ikke samme livsløp som drivstoffbiler, og har ingenting med «miljø» å gjøre. Det er forbruk, for bil er bil. Ingen kamuflasje kan skjule det særlig mye lenger, og selv om svenske myndigheter har forsøkt å tilby 10.000 i vrakpant for drivstoffbiler, så har det floppet. Resultatet av politikken er nemlig at brukte drivstoffbiler øker i verdi.

Det kalles en cubafisering av bilparken, som nå blir eldre, selv om batteribiler lever kortere.

 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.