Storbritannias forsvarsdepartement planlegger til neste år å trappe opp testingen av elektriske stridsvogner og andre militære kjøretøy ved den britiske hærens garnison i Dorset.
Planene er et ledd i en strategi for å oppnå netto nullutslipp av klimagasser fra hæren, opplyser The Telegraph.
Med det følger den nåværende britiske regjeringen opp et initiativ fra den forrige:
Testingen, som ifølge en insider skal «la disse kjøretøyene vise hva de er god for», er i en eksperimentell fase, men er en utvidelse av planene som først ble diskutert under den konservative regjeringen om utvikling av elektriske stridsvogner.
Men Labour-regjeringen er mer ambisiøs enn sin konservative forgjenger:
Regjeringen har lovet å sette bredere netto null-mål i sentrum for sin forsvarsindustrielle strategi, som ble lansert i forbindelse med en tale av Sir Keir Starmer denne uken om en større omlegging av regjeringens politikk.
Strategien vil «støtte netto nullutslipp, regional vekst og økonomisk sikkerhet og motstandskraft».
Den ansvarlige statsråden har engasjert seg i saken allerede i løpet av de første tre månedene av sitt mandat:
Siden regjeringen tiltrådte i juli, har den gitt kontrakter på over 400.000 pund til Magtec, et forsvarsfirma som spesialiserer seg på elektrifisering av kjøretøy.
I oktober besøkte forsvarsminister John Healey firmaets design- og produksjonsanlegg i South Yorkshire, og sa at han var imponert over firmaets «kreative teft for å forbedre militære kjøretøyers ytelse på slagmarken og deres miljøprestasjoner».
I regjeringsapparatet tror man at utslippskutt kan øke stridsevnen:
En regjeringskilde sier: «Ny og fremvoksende teknologi kan støtte avkarboniseringsarbeidet og forbedre slagmarkskapasiteten, redusere sårbarheten i forsyningskjeden for flytende drivstoff og også redusere varmesignaturen og støyen fra kjøretøy på slagmarken.»
Flere militære offiserer på høyt nivå kaller ideen vanvittig og hevder den kan sette soldaters liv i fare.
Oberst Richard Kemp, som var sjef for de britiske styrkene i Afghanistan, mener at departementet driver klimapolitisk dydsposering. Kemp tviler tilsynelatende på tilgjengeligheten av ladestasjoner på slagmarken:
«Det er vanskelig nok å forsyne dagens kjøretøy med drivstoff, det er en enorm operasjon i seg selv – jeg kan bare ikke se hvordan det skal kunne fungere med elektriske kjøretøy.
«Å utkjempe slag er en ekstremt vanskelig aktivitet – å gjøre det enda vanskeligere helt unødvendig virker som et vanvittig forsøk.
«Jeg er ganske sikker på at dette er fullstendig dødfødt når det gjelder å opprettholde det kapasitetsnivået på slagmarken som vi har nå.»
Lord Alan West, som er pensjonert admiral i Royal Navy kommenterer at det er evnen til å vinne i kamp som må være prioriteringen, ikke nullutslipp.
«Jeg har en forferdelig følelse av at noen kanskje tror at nullutslipp er så viktig, men det er ikke det som er viktig i krigføring.»
Fornybar energi alene er ikke tilstrekkelig i stridssituasjoner, sier oberst Tim Collins til The Telegraph.
Den britiske hærens bærekraftsjef avfeier innvendingene:
Brigader James Vigne, hærens sjef for klimaendringer og bærekraft, har tidligere sagt «Min personlige oppfatning er at forbrenningsmotoren synger på siste verset, og at vi raskt kan komme til å se en overgang til ny teknologi.»
Den amerikanske hæren kunngjorde i 2022 en strategi for å oppnå netto nullutslipp fra sin virksomhet innen 2050.
NATOs tidligere generalsekretær Jens Stoltenberg sa under klimatoppmøtet i Dubai i fjor at nullutslippsmålet for 2050 gjelder for hele alliansen.
Donald Trumps snarlige retur til Det hvite hus reiser spørsmål om hvorvidt slike mål vil bli stående.
Årets julegave – «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus.