Regjeringen vil bruke 100 millioner kroner på å bekjempe ungdomskriminalitet i skolen. Oslo Arbeiderparti vil bruke millioner til å fotfølge kriminelle barn, mens Karim Tahir fra Ap i Trondheim gikk til en imam for å finne løsningen. Tahir søkte asyl i 2016, sitter i bystyret for Ap, og anmeldte Document til politiet fordi vi stilte spørsmål om hvorfor en muslim ansettes i Olavsfest. Den ble umiddelbart henlagt, og vi har ikke fått svar på hvorfor han mener mer islam er løsningen på økt kriminalitet.
«Vold og kriminalitet blant barn og unge er en av de største utfordringene som samfunnet i Norge står overfor, spesielt blant befolkningen med innvandrerbakgrunn», skrev Karim Tahir på Facebook 21. august i år. Videre skrev han:
Satser på imam som er lærer i videregående
«Jeg har nylig begynt å gjennomføre en serie møter for å kartlegge mulige årsaker til denne problematikken, og for å utforske løsninger fra innvandrersamfunnets perspektiv. I det første møtet snakket jeg med Adnan Bazaa , imam ved Islamsk Kultursenter i Melhus og lærer ved flere skoler i Trondheim, som pekte på en rekke viktige punkter. Jeg vil snart dele en oppsummering av disse punktene etter at undersøkelsen er ferdig. Men kort oppsummert, krever det å møte denne utfordringen en samlet innsats fra både myndighetene og samfunnet for å skape et trygt miljø for våre barn, noe som til slutt vil føre til en tryggere og mer velstående fremtid for samfunnet vårt. Det er også viktig at disse utfordringene ikke bare blir brukt som politisk konfliktstoff eller valgmateriale, men heller blir en drivkraft for seriøs handling.»
Tiden gikk, og det kom ingen oppfølging. Så i forbindelse med at vi i Document stilte spørsmål om hvorfor en muslim blir ansatt som rådgiver for Norges eldste kristne høytidsfeiring (olsok og Olav den hellige har vært feiret ved Nidarosdomen siden 1031), så sendte vi noen oppfølgende spørsmål til Tahir. Og deretter noen om dette med å satse på imam mot ung kriminalitet. Det lød:
Mer islam som løsning på ungdomsvold
«Ellers så ser jeg at du foreslår samarbeid med Adnan Bazaa, imam ved Islamsk Kultursenter i Melhus og lærer ved skoler i Trondheim, for å få bukt med den voldsomme ungdomskriminaliteten. Altså mer islam. Kunne du si noe om hvorfor mer islam skulle være løsningen? Og også hvorfor du fremhever en imam, som ellers har samarbeidet med temmelig ekstreme miljøer? På Facebook snakker du om en undersøkelse (der Bazaa er involvert?) som du skal komme tilbake til. Har du mer å si om dette og denne undersøkelsen?»
Vi fikk ikke svar på noen av disse henvendelsene. Muligens fordi Karim Tahir utelukkende svarer dem han vet vil fremstille islam i et flatterende lys?
Isteden valgte Karim Tahir å anmelde Document og undertegnede til politiet, en sak som Politiet henla omtrent umiddelbart. Politiet fant «ikke rimelig grunn til å undersøke om forholdet er straffbart.»
Imam Adnan Bazaa omgås blant annet Yousuf Dawah. Det vil si konvertitten Kent Michael Malmø, som ikke er kjent for å stå for såkalt moderat islam. Document har skrevet om ham og hans miljø noen ganger. Blant annet om moskeen i Ålesund som samarbeider både med Islam Net og Norsk Dawah. Og at Malmø/Yousuf gikk ut av Norsk Dawah og etablerte Ummah Norway, mens en annen konvertitt etablerte Nordisk Dawah.
Konverterer nordmenn til islam
Imam Bazaa skryter av innsatsen til Yousuf Dawah for å spre islam i Norge, og selv konverterer han gjerne nordmenn til islam. Han har lagt ut flere slike historier på Facebook. Blant annet video av norsk jente som konverterer til islam, og som sitter med hijab og én finger i været, under det svarte og grønne flagget til syriske opprørere. Hun gjentar den islamske trosbekjennelsen etter Bazaa. Først på arabisk, så på norsk, før hun deretter blir gift med en muslim. Bazaa skriver om seansen:
«Priset være Allah for islams velsignelse, som er en tilstrekkelig velsignelse. En ny søster for deg i islam, jeg ber Allah den allmektige, Herren over den store tronen, og hjerternes kontroll, standhaftighet for oss og henne i hans religion. Gratulerer til de nygifte og måtte Gud gi dem gode avkom. Og det viktigste er ikke å glemme, forbann sjelen din, Hafiz.» Oversatt med Google translate fra arabisk.
Adnan Bazaa ser ut til å være en imam som ikke bare er opptatt av å konvertere folk, men også av hijra, eller hijrah, det vil si islamsk migrasjon. Noe som er så viktig for muslimer at de begynner sin tidsregning fra da profeten foretok den første migrasjon. Eller som et islamsk nettsted forklarer:
«Betydningen av hijrah (migrasjonen av profeten Mohammad fra Mekka til Medina i 622 e.Kr.) er ikke begrenset til islamsk historie eller til muslimer. Hijrah omformet ikke bare – sosialt og politisk – den arabiske halvøya, men hadde også sin innvirkning på verdensomspennende sivilisasjoner.»
Kort sagt. Islam skal etter planen omfatte alt og alle, blant annet ved hjelp av migrasjon, hijra.
Ap-politiker Karim Tahir, som søkte asyl i Norge så seint som i august 2016, har i visse sammenhenger benektet at han fremmer arabisk og islamsk kultur, det være seg i kronikker og intervjuer i Adresseavisen, der han ofte er gjest, eller på nett. Men i sosiale medier henvender han seg hyppig til omverdenen på arabisk, og han omtaler muslimer og arabere som «mitt folk», og sist sommer tok han med familien til landet han fikk asyl fra, og skrev på Facebook en hilsen fra sitt «elskede hjemland Syria».
Under valgkampen la han attpåtil ut en video sammen med imam Adnan Bazaa. Ettersom begge snakker arabisk i videoen, aner vi ikke hva de snakker om, men vi tipper det ikke er noe om hvordan eldre har det i norske sykehjem, eller om hvordan kirkene forfaller og skoler legges ned, ettersom stat og kommuner har så mye annet å bruke pengene på. Han drev unektelig valgkamp på arabisk, og det med en imam som omgås ekstremister.
Videoen ble lagt ut av imam Adnan Bazaa med kommentaren «Valg i Norge 2023», men det var tydeligvis ikke norske forhold som ble omtalt. I kommentarfeltet skriver Imad, oversatt fra arabisk: «Måtte Allah velsigne deg, sjeik Adnan, og ønske deg lykke til bror Karim, og om Allah vil, vil han være det beste for nasjonen.»
Nasjonen er i denne betydningen ikke den norske nasjonen, men det islamske folket, ummah’en. Det er tydeligvis dens interesser det drives valgkamp for.
Rashid skriver: «Måtte Allah gi suksess til min kjære venn Karim Tahir, og for det verdifulle ordet vi hørte fra Mr. Adnan og vår kandidat Karim Tahir.»
Karim Tahir er altså muslimenes kandidat. En er faktisk også kritisk:
«Hvem ga dere retten, og dere nominerer dere selv, og dere behersker ikke norsk språk særlig godt, gå og lær språket, og Karim er ikke morsmål, så hold kjeft tilstand og sinn om disse sakene, og la oss Narrowja måten bli bedre enn du, gå og fullfør studiene og lær mye.»
Dette er oversatt med Google translate fra arabisk, så alt er kanskje ikke helt forståelig for nordmenn, som Narrowja, men essensen burde være tydelig nok.
Tahir stiftet irakisk forening i Trondheim
Karim Tahir, som ble politiker i Trondheim bystyre seks år etter at han tok seg over Middelhavet fra Syria, via Tyrkia og en rekke trygge land, stiftet Irakisk forening i Trondheim i juni i år, altså mens han satt i bystyret og skulle representere nordmenn som politiker. Eller er det derfor han ilte til for å få politisk verv i Norge? På Facebook skrev han:
«Vi har gleden av å invitere til et stiftelsesmøte for forening for det irakiske samfunnet i Trondheim.»
Det er altså det samfunnet han tilhører, selv om han er født i Kuwait, bodde i Syria til han flyktet til Norge og ble politiker i Trondheim. Foreldrene er visstnok fra Irak.
Imam Bazaa, han som ifølge Karim Tahir vil ha gode forslag mot økende ungdomskriminalitet i Norge, poster stadig innlegg på Facebook der han reiser rundt og «synger» islamske budskap. Han har mange videosnutter hvor det islamske budskapet er illustrert med trønderske landskap, eller med selve Trondheim. I en av dem står han midt i byen foran statuen av Olav Trygvasson, en av våre tre kristningskonger, iført islamsk imamutstyr, og «syngende» noe man må anta er et islamsk budskap. Vi kan bare gjette hva. Han har også flere innlegg der han trøster muslimer som synes hijra, migrasjon for å spre islam i ikke-muslimske land, er tungt. Fordi nordmenn er tydeligvis ikke «folket vårt».
Han poster også noe av det han messer om i ulike moskeer i Trøndelag. Vi oversendte en av dem til en arabiskspråklig kristen fra Midtøsten, som tolker budskapet etter å ha hørt på. Dette fra en moske i Stjørdal:
«Kort oppsummert prøver han i sin preken å oppmuntre de islamtroende til å spre islam indirekte, og han sier i fjerde ledd at deres kjærlighet til hjemlandet er Mekka, altså at de ikke er lojale mot Norge, men uten å navngi Norge ved navn. I femte ledd forsøker han indirekte å motivere muslimene til å bruke fremmedgjøring for å spre islam. Dette er svindel, som forstår den norske kulturen, så de utnytter den slik at de bruker alternative fraser for å spre islamsk glød blant muslimer.
Det betyr at disse islamistene ikke er assimilert, og de har dratt nytte av lærdommen om assimilering og norsk kultur og forstår dem slik at de kan bruke dem til å spre islam og endring og ikke for å assimilere seg i Norge. Det meste av Idlib (Bazaa er fra Idlib, ifølge egen Facebook) er islamske ekstremister. Disse menneskene flyktet fra regimet og islam for å etterlyse islam i Norge?» Spør araberen som vi velger å la forbli anonym, men som vi kjenner identiteten til.
Oversetteren velger også å tolke profilbildet til Bazaa på Facebook. Det har bilde av ham selv, med en tekst på arabisk, noen islamske symboler, pluss «Defend the Messenger of Allah». Oversetteren tolker det slik:
«Skrevet i rødt, hvitt og svart på arabisk, betyr uttrykket «trussel» for alle som taler mot Muhammed. Den som kritiserer Muhammed, hans liv er i fare. Dette er i strid med ytringsfriheten. Ingen kan forstå dette etter å ha forklart setningen på arabisk, bare folket i Midtøsten, og de som kan det arabiske språket og dets grammatikk kan forstå det, så islam må forbys før det er for sent,» mener oversetteren, som ikke er muslim.
Vi er veldig spent på hvilken strategi imam Adnan Bazaa og Ap-politiker Karim Tahir har kommet frem til når det gjelder økende ungdomsvold. Som alle vet, er den innvandringsdrevet fra visse grupper.
Så langt har det ikke kommet noen oppfølging.
Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus.