Jaguar-sjefen hevder «fryktløs kreativitet» bak den nye batteribilen Type 00. Gerry McGovern, som er ansvarlig for design for Jaguars morselskap, fortalte på et lanseringsarrangement mandag i Miami: «Noen vil kanskje elske den nå, noen vil kanskje elske den senere, og noen vil kanskje aldri elske den. Det er dét fryktløs kreativitet gjør.»

Enkelte aksjonærer vil kanskje heller at Jaguar selger masse biler og skaper god fortjeneste for selskapet og aksjonærene. Kreativitet er selvsagt bra hvis den fører til bedre salg. Men tvilen sprer seg.

Eksperter er kritiske til utviklingen til det britiske bilmerket. Jeff Dodds, tidligere markedsdirektør i Honda, sier ifølge The Guardian:

– Jeg har nylig eid en Jaguar iPace. En veldig bra bil, men den fikk meg ikke til å smile. Og det er dét jeg vil ha fra en bil; Jaguar vet det også.

– Ikke alle vil like det, men takk Gud for det. Inspektør Morse ville ikke gått i nærheten av det, men hvis barnebarnet hans nettopp har lansert en oppstartsbedrift innen cybersikkerhet, så gjør han kanskje det.

Ginny Buckley er grunnleggeren av Electrifying.com, en fanside for batteribiler. Hun er litt mer positiv.

– I Jaguars 90-årige historie er det ingenting som har utløst så mange globale samtaler som den kontroversielle rebrandingen. Men den nye logoen og den flamboyante reklamen kan gå i glemmeboken nå når den dramatiske Type 00 har kommet på markedet.

Jaguar har blitt JaGUar, begår kulturelt og økonomisk selvmord

Ja, den er rosa. Veldig rosa, understreker The Guardian.

Bilens farger, som ble avduket i Miami Pink og London Blue, gjenspeiler byen der den ble vist frem for verden, og Jaguars britiske arv.

Forsøker Jaguar å bli en bil for kvinner og LHBTQ-miljøet? Det virker lite gjennomtenkt, akkurat som kampanjen for biler uten en eneste bil, som har skapt sterke reaksjoner.

– Det vil få folk til å føle seg ukomfortable, og det vil polarisere, sier designsjefen.

Kjøper folk bil for å føle seg ukomfortable og skaffe seg fiender?

Enkelte beskriver allerede bilen som en homoutgave av Porsche.

Andre mener vi opplever en begravelse og ber om ett minutts stillhet for Jaguar.

Jaguar valgte den amerikanske byen for sin lansering under sin kunstuke som et symbol på skiftet bort fra premium-markedet, der bilene deres slet med å konkurrere mot tyske BMW og Mercedes-Benz. Jaguar vil rette seg mot en mer internasjonal, pengesterk elite.

Selv skriver Jaguar om sitt nye mesterverk:

Det nye, selvsikre ansiktet kombinerer oppreiste, flate overflater med det nye Jaguar-merket i midten. En særegen og presis lyssignatur i fronten fremhever bilens hjørner, gir bredde og forankring.

Under lanseringen henviste McGovern til britiske legender som David Bowie, Vivienne Westwood og arkitekten Richard Rogers som sine inspirasjonskilder.

– De var britiske pionerer som utfordret konvensjonene og ikke hadde noe ønske om å kopiere normen.

McGovern blir neppe noen ny David Bowie, som alltid gikk sine egne veier og var radikalt nyskapende, uten behov for å følge de gjeldende trender, som Jaguar ser ut til å tro er woke, tre eller fire år for sent.

Bilen i seg selv ser jo flott nok ut. Men markedsføringen vil neppe tiltrekke seg alle potensielle kunder. For ikke alle søker etter å kjøpe bil for å føle seg ukomfortable og polariserende.

Årets julegave – «De nye barbarene» av Giulio Meotti.

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.