Amedia kjøper en av Europas eldste aviser, Berlingske, fra det belgiske selskapet DPG Media. I tillegg omfatter mediehuset Weekendavisen, B.T. og Euroinvestor. Amedia har betalt «bare» 750 millioner danske kroner for mediehuset. Det tyder på posisjonering og ikke forventninger om høy inntjening i første omgang.
Det skjer en interessant utvikling i retning av nordisk integrasjon. Schibsted eier Aftonbladet og Svenska Dagbladet, og danske Altinget har startet opp i Norge.
Amedia er resultatet av en fusjon mellom A-pressen og Orkla Media, som tidligere eide Berlingske.
Amedia er en fondsejet mediekoncern, der står bag 107 udgivelser i Norge og er medejer af 65 titler i Sverige. Virksomheden blev dannet i 2012, efter at norske A-Pressen fusionerede med det tidligere Orkla Media, der solgte Berlingske-koncernen til britiske Mecom, som siden afhændende til belgiske DPG tilbage i 2014. Dermed vender Berlingske delvist tilbage til virksomhedens tidligere ejer.
https://www.berlingske.dk/virksomheder/norsk-mediekoncern-koeber-berlingske-media
– Vi ser store muligheter for kunnskapsutveksling og samarbeid på tvers av landegrensene. Kjøpet lar oss eksportere vår ekspertise som et ledende mediekonsern innen digital avisutvikling i Europa. Vi styrker vår posisjon og vår norske virksomhet, samtidig som vi når nye målgrupper og sikrer Berlingske Media større kraft i Danmark, sier konsernsjef Anders Opdahl i Amedia i en pressemelding.
Opdahl forteller at nordiske medieselskaper står overfor en tøffere global konkurranse og fundamentale digitale skift, hvor de kjemper mot teknologigiganter om inntekter og distribusjon.
– I dette utfordrende landskapet blir medienes formål – å fremme et levende demokrati gjennom ytringsfrihet og uavhengig journalistikk – et stadig mer krevende oppdrag å løse. Derfor mener jeg at tettere samarbeid er avgjørende fremover.
DPG Media, som har eid Berlingske Media siden 2015, sier at selskapet trenger å tilhøre noe større for å kunne akselerere sin utvikling.
– Etter nøye vurderinger konkluderte vi med at Amedia – som et svært vellykket og digitalt orientert mediekonsern – ville være en utmerket eier av Berlingske Media, noe som førte til denne transaksjonen, sier Christian Van Thillo, konsernsjef i DPG Media om valget av Amedia. (NTB)