Noen videoer hadde fortjent å bli verdens­berømte på grunn av sitt sensasjonelle innhold, og en av dem er en samtale mellom det norske Olje­fondets toppsjef Nicolai Tangen og Robin Zeng, som er toppsjef hos den den kinesiske batteri­gigant­en CATL, som har 37 prosent av verdens­markedet.

Etter ca. ti minutter i videoen, som er offentliggjort på Norges Bank Investment Managements YouTube-konto, besvarer Zeng et spørsmål fra Tangen, som lurer på hvorfor det er så vanskelig å oppskalere produksjonen av batterier i Europa, slik at man får prisene ned.

Svaret fra CATL-sjefen er skånselsløst:

I talk to many people, European battery makers, CEOs, why they cannot make a good product. It’s because they have a wrong design. And secondly, they have a wrong process. And thirdly, they have wrong equipment. How can they scale up? If they want to scale up a lot, they will have a yield problem, utilization problem, and later on they will have a reliability problem. And two years, three years later, there will be a safety problem. So almost all mistakes together. So I don’t know how.

Jeg snakker med mange mennesker, europeiske batteri­produsent­er, administrerende direktører, om hvorfor de ikke kan lage et godt produkt. Det er fordi de har feil design. For det andre har de en feil prosess. Og for det tredje har de feil utstyr. Hvordan kan de oppskalere? Hvis de ønsker å oppskalere kraftig, vil de få et problem med utbyttet, et problem med utnyttelsen, og senere vil de få et pålitelighets­problem. Og to, tre år senere vil det oppstå et sikkerhets­problem. Så nesten alle feilene sammen. Så jeg vet ikke hvordan.

– Det høres ikke så bra ut, kommenterer Tangen med noe av et understatement.

«Batteri­samfunnet vil gjøre oss mer avhengige av Kina enn vi nå er av Russland», sa Italias tidligere klima- og energi­minister Roberto Cingolani i 2022. Og idet Zeng fastslår at Kina er Europa overlegent på batteri­produksjon, forstår vi at Cingolani hadde enda mer rett enn han selv trodde, idet den daværende statsråden la størst vekt på Kinas fortrinn når det gjelder råvarer.

Intervjuet ble offentlig­gjort den 18. september. Hvordan unngikk det å bli en verdens­sensasjon?

Er det fortsatt noen som er i tvil om at en tvungen overgang til elbiler i Europa er en kolossal selv­skading av historiske dimensjoner?

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.