Førstelektor ved institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania, Karl Fredrik Tangen, er ikke imponert over butikkjedens nye «sunnhetsstunt».

Hver dag i desember frem til julaften trekker Kiwi ut en kunde i hver av Kiwis 712 butikker som får hele handlekurven sin gratis, skriver Nettavisen.

Kiwi kaller stuntet «Sunnhetslotteriet». For å være med, må man handle minst én fersk frukt eller grønnsak.

I tillegg må du betale med et bankkort som er registrert på Trumf-kontoen din, Trumf Pay eller registrere Trumf-medlemskapet ditt med fysisk eller digitalt Trumf-kort i kassa før du betaler.

Når du har gjort dette, er du med i trekningen.

– Sunnhet til folket er Kiwis hjertesak. Vi ønsker å legge til rette for sunne valg, også i desember, sier kommunikasjonsdirektør Kristine Arvin.

Til sammen skal det trekkes ut over 17.000 vinnere som får hele handlekurven sin gratis.

– Det er en form for pengespill. Det er et kasino-element her, sier Tangen.

Med dette grepet mener han Kiwi bidrar til uoversiktlighet på pris, kvalitet og utvalg.

Kiwi er overrasket over kritikken.

– Det verste som kan skje, er vel at en kunde som egentlig bare skulle kjøpe godteri, slenger med en brokkoli i handlevognen, sier Arvin.

Markedsføringsekspert Tangen mener imidlertid at det kan skje langt verre ting enn at folk kjøper brokkoli.

– Maten blir dyrere. For dette betyr at de ikke konkurrerer på pris, kvalitet og utvalg. Det blir i stedet en konkurranse i å ha kreative kampanjer, nå også med gambling. Signaler de sender til myndighetene med dette, er «kom og reguler oss», sier Tangen, som avslutter:

– Jeg synes de i stedet burde gitt bort 17.000 handlekurver til fattige. Dét hadde vært en god ting.

 

Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.