Sikkerhetsekspert Tor Indstøy advarer mot kinesiske elbiler og oppfordrer myndighetene til å vurdere risikoen de har for samfunnet.
Indstøy, som til daglig jobber i Telenor, har sammen med sju andre undersøkt det kinesiske merket NIO sin familiebil på fritiden. Prosjektet kaller de for «Lion Cage»:
– Vi finner forbausende mye datatrafikk mellom bilen og Kina. Det var en overraskelse. Vi hadde ikke forventet det, sier han til NRK.
Nå oppfordrer han myndighetene til å kontinuerlig vurdere risikoen denne typen teknologi har for samfunnet.
Seniorrådgiver Martin Bernsen i PST vil ikke kommentere enkeltsaker, men sier til NRK at kinesiske myndigheter involverer kommersielle teknologiselskaper i landets militære modernisering.
– Det betyr at teknologi og kunnskap fra alle kinesiske aktører skal gjøres tilgjengelig for det kinesiske militæret, sier han.
Den kinesiske ambassaden i Norge avviser anklagene som «ubegrunnet konspirasjon». Den norske importøren av NIO understreker at det kun er bilens bruker som kan kontrollere dens fysiske bevegelser og hvilke funksjoner som aktiveres.
– Teknisk kjøretøysdata prosesseres, anonymiseres og krypteres utelukkende i kjøretøyet og deles ikke med NIOs skytjeneste med mindre brukeren selv har samtykket til dette, sier talsperson Vijay Sharma i NIO til kanalen.