Britene må fly mindre, spise mindre kjøtt og bruke offentlig transport oftere for å nå Net Zero-målene, sier regjeringens viktigste klimarådgivere nå.

Bestemmelsene som ble presentert for parlamentsmedlemmene i dag, står i direkte motsetning til løftene fra Sir Keir Starmer tidligere denne måneden om at reduksjon av klimagassutslippene ikke ville innebære at folk i Storbritannia måtte endre livsstilen sin, skriver Daily Mail.

De nye målene innebærer at Storbritannias utslipp skal kuttes til 81 prosent av 1990-nivået innen 2035. Under klimatoppmøtet COP29 i Baku for et par uker siden sa Starmer at klimamålene ikke ville kreve at britene endret livsstil. Men Starmers løfter viser seg nok en gang å ha liten verdi.

Starmer kan bli den minst populære britiske statsleder i moderne tid

Nå sier James Richardson, analysedirektør ved Climate Change Committee (CCC), noe helt annet etter å ha fått spørsmål om i hvilken grad vil det være behov for individuelle atferdsendringer.

– I analysen vi har gjort, kommer rundt 10 prosent av utslippsreduksjonen frem til 2035 fra det vi vil kalle atferdsendring. Det dreier seg hovedsakelig om kosthold, flyreiser og overgang til kollektivtransport.

– Det handler ikke om å si til folk at de må slutte å fly, men det handler om den veksten i antall flyreiser som vi tror vil skje hvis vi ikke gjør noe … Når vi snakker med innbyggerne, virker det som om folk er villige til å akseptere at det må være en viss grad av begrensning.

Endring i kosthold betyr mindre kjøtt. I tillegg forsøker regjeringen å tvinge befolkningen over til batteribiler.  Zero Emission Vehicle (ZEV) krever at britiske bilprodusenter selger en viss andel batteribiler. Hvis de ikke klarer myndighetenes mål får produsentene stive bøter.

Bilgiganten Stellantis har gitt denne politikken skylden for at de har besluttet å legge ned Vauxhalls varebilfabrikk i Luton etter 120 år.

Klimarådgiverne hevder sågar at britene må lære seg å gå mer.

Når det gjelder diett utelukker ikke Richardson at britene allerede har endret kostholdet, siden en stadig fattigere britisk befolkning kanskje ikke lenger har råd til den maten de foretrekker.

Forsøkene på å presse britene over på varmepumper har hittil vært mislykket, og CCC innrømmer at på grunn av kostnadene vil det ikke lønne seg for forbrukerne å installere slike varmepumper.

Piers Forster, midlertidig styreleder i CCC, sa at prisen på elektrisitet var for høy i Storbritannia sammenlignet med gass, blant annet for å subsidiere vind- og solenergi.

– Vår aller viktigste anbefaling er å redusere strømkostnadene. Hvis du reduserer strømkostnadene, blir det mer attraktivt å kjøpe en elbil, å installere en luftvarmepumpe i stedet for å varme huset med vannbåren varme som varmes opp av gass, og for industrien å gjøre de nødvendige investeringene i elektrifisering.

Samtidig har EU erklært gass som en klimavennlig energikilde. Men andre regler gjelder for briter og nordmenn.

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.