Hva gjorde Jaguar da Bud Light sølte bort 30 prosent av omsetningen? De svarte «Hold my beer!». Jaguars nye reklame sender sjokkbølger gjennom bilelskere verden over.
Forresten heter ikke det legendariske bilmerket Jaguar lenger, de har endret navn til JaGUar. You cant make this shit up! Virkeligheten overgår dystopiene, som jeg skrev en gang i steinalderen.
Alexander Lahrman klarer ikke skjule sin forakt i en kommentar i The Spectator.
Sammen med Aston Martin og Rolls Royce er Jaguar for de fleste et av de store britiske bilmerkene. Da inspektør Morse kjørte rundt i Oxfords ikke fullt så fine gater i sin burgunderrøde Jaguar Mark II, ble den implisitte assosiasjonen mellom den forferdelige engelske detektiven og den stilige bilen en som ble værende i seernes bevissthet langt utover serien.
Jaguar har alltid vært det sjeldne selskapet som har formidlet en medfødt følelse av stil og klasse gjennom hele sin århundrelange eksistens. Så hvorfor har de bestemt seg for å torpedere sitt hardt tilkjempede rykte på en så forbløffende ufrivillig måte?
Jaguar har gjort en så merkelig serie med feil og feiltrinn at jeg måtte dobbeltsjekke at det ikke var 1. april. Ikke siden Apple bestemte seg for å begå harakiri tidligere i år, med en like forvirrende og idiotisk iPad Pro-reklame, har et selskap kommet med en så virkelig dyster idé.
Den nye imagen til Jaguar (unnskyld, JaGUar) inneholder en helt absurd rekke av idiotiske og meningsløse slogans, som f.eks. Copy Nothing, mens de kopierer woke galskap à la Gillette og Bud Light. Men det er mer: Live vivid, Delete ordinary, Break moulds.
På den norske hjemmesiden kan man lese følgende gode grunner til å kjøpe en JaGUar:
For å fremme originalitet, bli inspirert, et symbol på forandring, fjerne det ordinære. Vel, jeg foretrekker den gamle originalen, og blir ikke inspirert av denne sinnssyke reklamekampanjen. Forandring er ikke noe å juble for så lenge man forandrer noe elegant til noe grotesk. Jaguar var aldri noe ordinært, men noe enestående. Nå, derimot, har Jaguar forvandlet seg til et ordinært woke selskap i full sprint mot undergangen.
Så er det selve reklamen. Her får vi se mye rart, men selve bilen fant ikke JaGUar plass til, den ble vel presset ut av den obligatoriske overvektige mørkhudede kvinnen, i selskap med en hel gjeng av futuristiske monstre hvor normaliteten som vanlig er foraktet og forkastet.
Hvem i all verden får lyst til å kjøpe en bil av dette selskapet? Hvor er den britiske elegansen og stoltheten? Hvem lønner markedssjefen, som sikkert tjener mange millioner i året, og leverer sånt sludder?
Hva sier aksjonærene? Vil de virkelig akseptere å se aksjeverdien stupe kun på grunn av slike desperate forsøk på å tilpasse seg woke, minst fem år for sent?
Reaksjonene har vært raske og negative. Ingen ringere enn Tesla-sjefen Elon Musk kom med det enkle spørsmålet: «Selger dere biler?»
De reklamerer jo ikke for biler, men for kjønnsløse vesener som minner om mennesker, så spørsmålet til Musk er legitimt.
Kanskje er de gamle assosiasjonene og tradisjonene knyttet til merkevarens anakronisme, og den trengte en slags gjenoppfinnelse.
Men dette frekke, frenetiske og fullstendig misforståtte opptrinnet føles like grovt og respektløst som om noen hadde sprayet graffiti over hele Cenotaph.
Morse døde som kjent av et hjerteinfarkt under sin siste sak. Hvis han kunne se hva som har blitt gjort med hans elskede biler, ville det knust hjertet hans på nytt.
Tidligere har Gillette vist reklamer hvor en far lærer sin datter å barbere skjegget, og Googles eierselskap avskaffet hvite mennesker. Bud Light trodde det var genialt å samarbeide med en voksen mann som lot som han var en ung jente. Ingen av disse greiene førte til noen særlig økonomisk suksess, for å si det mildt.
Nå følger et stolt britisk bilmerke opp. Håper at Kid Rock fortsatt har noe ammunisjon igjen.
Les også:
Kid Rock dro fram rifla da ølprodusent innledet samarbeid med transe
Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus.
Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.