De kommende årene skal store deler av bussparken i Norge bli elektrisk. Fremskrittspartiet (FrP) frykter at de reisende må ta regningen. Det melder NRK.

«Er det staten eller forbrukarane som skal betale prisen?» spør FrP-politiker og ordfører i Bjørnafjorden, Terje Søviknes.

De neste to årene skal Vestland fylke bytte ut opp mot 250 busser. De nye skal være elektriske.

Men prisen på en elbuss er dobbelt så høy som prisen på en dieselbuss. Dette er en stor investeringskostnad som norske fylker nå står overfor. Bare i Vestland vil utskiftningen koste mellom 70 og 120 millioner kroner.

Samtidig forslår Vestland fylke flere kutt i kollektivtilbudet. Blant disse er store fergekutt i Sunnhordland, samt å fjerne flybussen i Førde og Sogndal.

I Bjørnafjorden, der Søviknes er ordfører, er det foreslått å øke prisen på periodebillett for 30 dager fra 795 kroner til 1290 kroner. Dette er dramatisk, mener den tidligere statsråden.

Leder for hovedutvalget for samferdsel i Vestland, Arve Helle (Ap), er derimot ikke med på at overgangen til mer klimavennlige busser gjør det samlede kollektivtilbudet dårligere.

Vestland er slett ikke aleine om å være presset økonomisk. I Akershus er det varslet krise og kutt i skole- og busstilbudet. I Nordland samt i Møre og Romsdal går det mot et stort merforbruk.

Men samtidig som varsellampene lyser i stadig flere fylkeskommuner, er det klare klimakrav fra regjeringen Støre:

Innen 2030 skal blant annet 3 av 4 nye langdistansebusser være utslippsfrie.

I dag er det bare 11,5 prosent av det totale antallet busser i Norge som er utslippsfrie. Mange av disse finnes i byene.

Tiltak for å hindre nytt busskaos i Oslo i vinter blir først ferdig til våren

I Vestland, der Skyss har kollektivansvaret, skal de være på vei til å nå klimamålet i 2030. På kontrakter som allerede er inngått i Nordfjord, Hardanger og Voss vil de fra neste år oppfylle kravet om 75 prosent utslippsfrie busser. I 2026 starter de opp nye kontrakter for Sunnfjord, Sogn og Sunnhordland.

«Krava som er stilt der, vil innebere at opp mot 100 prosent av langdistansebussane der blir elektriske». Dette forteller Øyvind Strømmen, pressekontakt i Skyss, til NRK.

Terje Søviknes frykter likevel at teknologien ennå ikke er god nok. I sum gir elbusser et dårligere tilbud; det blir utfordringer med punktlighet og høyere billettpriser, mener han.

Arbeiderpartiet beskylder Søviknes for å være for defensiv i klimasatsingen.

«Det er jo ei kjensgjerning at FrP har eit ganske avslappa forhold til miljø, og det har dei stort sett hatt i absolutt alt som handlar om overgangen til elektriske fartøy», sier Arve Helle i Vestland Ap.

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.