SV-politikeren foreslår nå en rekke tiltak, som lavere fartsgrenser, for å gjøre sykkelturen tryggere for både barn og unge og lærerne deres.

– Vi har en jobb å gjøre i denne byen før skoleveien er trygg nok til at alle kan sykle, sier Holmås Eidsvoll til Dagsavisen.

Å få bort all biltrafikk er selvsagt en umulighet i landets hovedstad, men dét skremmer ikke SV-politikeren fra å prøve.

– Jeg vil uansett ikke anbefale bil, dersom kollektiv eller gange er et alternativ, sier Eidsvoll, som selv er ivrig syklist og tidligere skolebyråd.

Hun mener at parkeringsnormen for Oslo bør forbli som den er, med maksimumstall for antallet parkeringsplasser for biler, og minimumstall for antallet parkeringsplasser for sykler.

– Å stramme inn sykkelparkeringen er å starte i helt feil ende, mener Sunniva Holmås Eidsvoll, som mener at man må redusere farten til bilene, bygge flere sykkelveier og gi nødvendig opplæring til barn, slik at de kan unngå farlige situasjoner.

Eidsvoll er også opptatt av at lærere ved Oslos skoler må begynne å sykle til og fra jobb i større grad enn nå.

– Det er viktig at kommunen tar ansvar for å gjøre det enkelt for ansatte å velge en miljøvennlig reisemåte. Det bidrar også til bedre folkehelse, avslutter SV-politikeren.

 

Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.