Et bemerkelsesverdig trekk ved dagens Europa er på hvor mange forskjellige måter vår verdensdel befinner seg i selvdestruksjonsmodus samtidig, det være seg fremmedkulturell masseinnvandring, underkastelse for islam eller en klima- og energipolitikk som ødelegger industrien og økonomien.
Overraskende er det derfor at man så sjelden hører noen si at vi må slutte å skade oss selv. Hvorfor tar ikke flere til motmæle mot ødeleggelsen? Burde ikke folk gå mann av huse og demonstrere mot den utenfor alle parlamenter hver eneste dag?
Det må derfor fremheves når fornuftige mennesker fra tid til annen foreslår: Hva om vi lot være å ta livet av oss?
Ett slikt fornuftig menneske er Agnès Verdier-Molinié, som leder den liberale politiske tenketanken iFRAP i Frankrike. La oss slutte å massakrere europeisk bilindustri, skriver hun onsdag i en kronikk hos Le Figaro.
Det handler naturligvis om EUs forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2035, og hun legger ikke fingrene imellom:
Det er en motorsagmassakre. En overlagt massakre, med samtykke fra våre regjeringer og europeiske myndigheter. En galskap uten kontakt med virkeligheten og franskmenns virkelige liv.
Det er ikke rart det går gæernt når våre ledere er gale. Så hvorfor ikke si ifra oftere om det?
Verdier-Molinié konstaterer at spillereglene blir annerledes med Trumps retur til Det hvite hus. Så hvorfor sitter Europa som zombier? Vi må våkne og omgjøre våre egne regler, sier hun.
Nybilsalget har falt med 11 % siden oktober 2023, og med 18 % for elbiler. Ingen vet lenger hvilken bil de skal kjøpe. Vi har klart å blokkere markedet.
Europa kaster vrak på noe av det mest verdifulle vi har:
I Europa har vi den beste bilindustrien i verden, med de beste motorene. Det bør vi være stolte av. Men i stedet for å oppmuntre produsentene til å innovere gjennom europeiske reguleringer for å designe motorer, av alle typer, med CO2-utslipp nær null, har den elektriske kniven falt …
Men Europa greier ikke denne omstillingen:
EU-kommisjonen pålegger en dato for salg av 100 % elektriske kjøretøy i Europa som verken våre europeiske produsenter, vår elektriske infrastruktur eller våre forbrukere er klare for.
Dermed svekker vi vår egen økonomi for å styrke den strategiske utfordreren Kina:
Kinesiske produsenter står derimot klare til å invadere markedet.
Det er meningsløst at Europa skal ha strengere utslippsregler enn både USA og Kina, fastslår Verdier-Molinié.
I USA finnes det ingen føderale bestemmelser som direkte forbyr salg av forbrenningsdrevne bensin- eller dieselbiler. USAs regelverk har som mål at elbiler skal utgjøre majoriteten av nybilsalget, med et mål om 56 % elbiler innen 2032.
Det målet er dessuten dødt med gjenvalget av Trump.
Kina holder i realiteten alle muligheter åpne for fremtidens bilmarked:
I Kina har myndighetene satt 2035 som måldato for at 100 % av nybilsalget skal være «nye energibiler», noe som ikke bare omfatter elbiler, som i Europa, men også ladbare hybrider med fossilt drivstoff og hydrogenbiler, som har forbrenningsmotor. Også her er regelen mye mer fleksibel enn de europeiske målene.
Europa er ille ute, og har allerede styrket Kina:
I Europa er allerede den tredje mest solgte elbilen den kinesiske MG4. Den fjerde? BYD, et annet kinesisk merke. MG4 er priset til under 29.000 euro når den franske elbilen e-208 og Megane E-Tech koster 34.000 euro…
Beijing-regimet subsidierer elbiler fordi de vet at det er et smart trekk i den økonomiske krigen mot Vesten. Og den virker: Franske bransjeorganisasjoner forventer at hver femte jobb hos bilindustrien og dens leverandører vil være borte før 2030.
På veien frem til 2035 skal europeiske produsenter ilegges milliardbøter hvis de ikke nærmer seg målet om hundre prosent elektrisk underveis:
Fra 2025 ønsker EU-kommisjonen å innføre nye, strengere straffer for CO2-utslipp pr. kilometer (81 g sammenlignet med 95 g tidligere). Det betyr at det må selges flere elbiler, eller at europeiske produsenter må betale bøter på mellom 5 og 15 milliarder euro. For å unngå å betale disse bøtene, risikerer våre franske produsenter å skrinlegge planene sine og gi opp produksjonen av 2,5 millioner biler.
Frankrikes økonomiminister Antoine Armand ber Brussel om ikke å innføre bøtene. Reaksjonen kommer sent, og han er bare delvis våken. Det er forbudet fra 2035 som er problemet, og derfor må det fjernes, fastslår iFRAP-sjefen.
Hvis vi gjør det, vil markedet ta av igjen, og industriområdene våre vil ikke lenger være truet. La oss ikke gjøre det samme med bilindustrien som vi gjorde med kjernekraften ved å stenge anlegg som burde ha holdt åpent, og alt av uklare grunner. Som med kjernekraften, hvis vi ikke handler nå, vil vi i morgen gråte over vår blindhet i dag. Reglene vi vedtar, kan omgjøres. Vår økonomi og vår industrielle suverenitet står på spill.
Det er EU-eliten som utfører massakren. Hvem jobber de egentlig for? Xi Jinping?
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok eller som e-bok!
Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.