Europeiske bilprodusenter, inkludert Ford, opplever store utfordringer med overgangen til elbilproduksjon, hvor det er en langt svakere etterspørsel enn forventet i Europa.

Det er ingen jubelstemning blant europeiske bilprodusenter for tiden, særlig ikke for dem som har satset mange milliarder kroner på å legge om produksjonen fra biler med forbrenningsmotor til elbiler.

Volkswagen har allerede varslet kutt i produksjonen, reduserte lønninger og har til og med varslet at det kan bli aktuelt å stenge fabrikker. Nå er det Ford sin tur til å oppleve elbil-smellen.

Bilprodusenten har investert 23 milliarder kroner i ombyggingen av Köln-fabrikken for elbilproduksjon. Nå taper de markedsandeler fordi de knapt selger biler med forbrenningsmotor og etterspørselen etter elbiler er så lav, skriver Broom.no.

Ifølge nettstedet Automotive News Europe skal Ford redusere produksjonen av modellene Explorer og Capri ved den store Ford-fabrikken i Köln fram til jul.

Dette skal være direkte knyttet til at etterspørselen etter elbiler i Europa er langt svakere enn forventet.

Ansatte ved fabrikken vil veksle mellom å jobbe en uke og ta en uke fri fram til juleferien, ifølge en artikkel i avisen Kölner Stadt-Anzeiger.

Ford har investert mer enn 2 milliarder euro (23 milliarder kroner) på å bygge om fabrikken til å bli optimalisert for elbilproduksjon, noe som altså har vist seg å bli et pengesluk.

Tidligere i høst ble det rapportert at Ford tapte over 400.000 kroner for hver elbil som ble produsert.

Ford selger knapt lenger biler med forbrenningsmotor, og er således ekstra hardt utsatt på grunn av den svake etterspørselen etter elbiler.

Nå setter Ford sin lit til at den tyske regjeringen innfører insentiver som både øker og kanskje tvinger folk til å kjøpe elbiler igjen.

 

Kjøp «Mesteren og Margarita»! Du kan også kjøpe den som e-bok her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.