Forsker, PFU-vara og spaltist Asle Toje mener norske medier har kommet i en «kinkig situasjon» på grunn av narrativdreven nyhetsdekning av presidentvalget i USA og Donald Trump, og at de selv burde undersøke om de har fulgt Vær varsom-plakaten.

– Trump har blitt journalistenes søppelbøtte, men hånetrang skader medienes merkevare. Dette bidrar til å forklare hvorfor Trumps fremgang virker så uforståelig, fordi den ene siden ble rapportert etter sine verste sider og den andre etter sine beste, skriver Toje i E24.

Skulle Kamala Harris vinne valget, vil ikke norske mediehus ta inn over seg hvor ille de har rotet dette til, hevder Toje.

– De bør gå tilbake og se på sin dekning, sak for sak, for å se om Vær varsom-plakaten ble fulgt. Om Trump vinner vil de trolig i det stille endre vinkling, late som om det er Trump som har endret seg, og ikke dem selv, avslutter Toje.

 

Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.