Norge har et materialforbruk som er 70 prosent over europeisk gjennomsnitt, ifølge en rapport utarbeidet av konsulentselskapet Ernst & Young og WWF. Hvis politikerne tar denne rapporten for god fisk, har de en gigantisk klubbe de kan slå nordmenn i hodet med.
Vi er altså en versting i Europa. Er det noen som tror på et slikt tall – 70 prosent over snitt? Kan det i så fall ha noe med klimatiske forhold å gjøre?
Men mediene videreformidler slike rapporter som om de var amen i kirken. Det stilles ikke spørsmål. Slik kirken i middelalderen utviklet det som ble kalt skolastikk – hvor mange djevler var det plass til på tuppen av en synål? – har dagens klimafanatikere gitt seg selv et instrument man kan terrorisere befolkningen med.
Nordmenn venter bare på at EU skal forby vedfyring. Det kommer nok. Kanskje de da vil trå over en usynlig grense.
Norge har et skyhøyt materialforbruk, som må reduseres med 70 prosent for å komme på et bærekraftig nivå, slår en fersk rapport fast.
Rapporten fra Ernst & Young (EY) og WWF Verdens naturfond analyserer hvilke av totalt åtte sektorer i Norge som forbruker mest ressurser. Der kommer det fram at Norges materialforbruk ligger 70 prosent over europeisk gjennomsnitt, og mer enn tre ganger det planeten tåler.
– Som et av landene i verden med høyest materialforbruk, har Norge både muligheten og ansvaret for å lede an i den kursendringen planeten trenger. Det er bare politisk vilje det står på, sier generalsekretær Karoline Andaur i WWF.
Men rapporten peker også på betydelige forbedringsmuligheter.
I to av sektorene der materialfotavtrykket er størst, nemlig bygg og anlegg og transport, finner rapporten et betydelig potensial for å redusere forbruket av naturressurser.
I bygg- og anleggssektoren er potensialet for reduksjon på 72 prosent, mens det i transportsektoren er på hele 76 prosent. Tiltak i disse to sektorene alene vil kunne redusere det totale materialfotavtrykket med over 10 prosent, ifølge rapporten.
– Dette forutsetter at både myndigheter og bransjeaktører tar ansvar og gjennomfører tiltak som økt arealutnyttelse, forlenget levetid på bygg, økt bildeling og alternative transportformer, sier Hanne Thornam, som er partner og nordisk leder for klimaendringer og bærekraft i EY. (NTB)