NTB

Fra 1. november blir minstelønnen for alle godsbilsjåfører i Norge oppjustert til 222 kroner timen. Det bestemte Tariffnemnda tirsdag.

– Dette betyr at det blir ulovlig å drive med sosial dumping på norske veier, og et realt lønnsløft for veldig mange sjåfører, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet til FriFagbevelse.

Det var etter årets lønnsoppgjør at Fellesforbundet og YS krevde at flere sjåfører enn i dag skulle omfattes av minstelønnsbestemmelsene. Tariffnemnda kan allmenngjøre tariffavtaler dersom allmenne hensyn krever det.

Vedtaket om minstelønn innebærer at det ikke er lov å betale godsbilsjåfører mindre, uavhengig av om sjåføren og arbeidsgiveren er omfattet av en ordinær tariffavtale.

Tidligere har Fafo kartlagt at en typisk timelønn for sjåfører som ikke har hatt krav på allmenngjort minstelønn ligger på rundt 175–180 kroner timen. Økningen i nemnda tirsdag vil dermed bety økt årslønn på opptil 90.000 kroner for noen, skriver FriFagbevegelse.

Kravet om en nedre grense for hvem som omfattes av minstelønnsbestemmelsene er med vedtaket senket til å omfatte alle dem som kjører vare- eller lastebiler fra 3,5 og ned til 2,5 tonn. Denne endringen, som det var uenighet om internt i nemnda, trer imidlertid i kraft først fra juni neste år.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.